שאל את הרב
  • הלכה
  • נטילת ידים במשך היום
  • בבוקר
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
היי שתי שאלות הקשורות לנטילת ידיים בבוקר פעמים רבות אני עדיין נשארת במיטה שאני מתעוררת אולי קצת בטלפון או שמתעוררת וחוזרת לישון , מה הדין של זה? ועוד שאלה נוספת -יש פעמים שאני מתעוררת וישר נכנסת למקלחת האם עליי לנטול ידיים לפני /אחרי?
תשובה
שלום וברכה וסליחה על העיכוב בתשובה. תשובה בקצרה: אם את קמה במהלך הלילה וחוזרת לישון אינך צריכה ליטול ידיים אך אם את נוגעת בפתחים שבגוף כגון הפה האף וכדו' יש ליטול ידיים לפני הנגיעה. יש ליטול ידיים לפני שנכנסים למקלחת. הרחבה: ישנם שלושה טעמים לנטילת הידיים בבוקר . הטעמים מובאים ובראשונים ובמשנה ברורה או"ח סימן ד ס"ק א וח' 1. רשב"א: אחר השינה אנו נעשים כבריה חדשה, דכתיב: "חדשים לבקרים רבה אמונתך" וכמו הכהנים שהיו נוטלים ידיהם לפני עבודת המקדש כך אנו צריכים להתקדש וליטול ידיים לפני עבודת ה' שבמהלך היום. 2. רא"ש הכנה לתפילה לאחר שבמהלך הלילה הידים נגעו במקומות המלוכלכים שבגוף. 3. להסיר את הרוח הרעה ששורה בזמן השינה. כיוון שאת חוזרת לישון לאחר הקימה הקצרה בלילה, הטעם של ההכנה לתפילה וההכנה לעבודת ה' שביום אינם תקפים, הטעם של הרוח הרעה ששורה על האדם אכן קיים ולכן אם נוגעים בפתחים שבגוף, העליונים או התחתונים יש ליטול ידיים לפני הנגיעה בהם. לגבי המקלחת: א. הדבר הראשון שאדם הקם בבוקר צריך לעשות זה ליטול את ידיו, ואי אפשר להגדיר את המקלחת עצמה כנטילת ידיים כיוון שיש צורך בנטילת ידיים של הבוקר ליטול דווקא מכלי. בשעת הדחק יש שהקילו לדון את הברז ככלי ויהיה אפשר ליטול ישירות מהברז ללא נטלה אך ללא ברכה( רמ"א או"ח ד ויביע אומר או"ח ח"ט סי' קח ס"ק יא) הרב אביחי לבנוני
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
שאלות פופולריות
שאלות פופולריות
שאלות חדשות
שאלות חדשות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il