שאל את הרב
  • תורה, מחשבה ומוסר
  • עבודת ה', מצוות ותשובה
  • הדרכות לבעלי תשובה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום הרב, בתקופה האחרונה אני מרגיש רצון אמיתי להתחזק בעבודת ה ולהתקרב יותר לדת. אני רוצה לבנות דרך נכונה ומאוזנת של התחזקות, אך איני כל כך יודע מאיפה להתחיל ומה כדאי לקבל על עצמי. אני בן 15. ברוך ה, אני מניח תפילין בכל בוקר והולך לבית הכנסת בימי שישי, אך עדיין איני שומר שבת באופן מלא. אני משתדל להתחזק גם בנושא שמירת הברית, ומנסה להתקדם בהדרגה בשמירת שבת ובקיום המצוות. בנוסף, לאחרונה התחילו אצלי חרדות ותחושות של לחץ, והייתי שמח לשמוע מהרב האם יש תפילות, פרקי תהילים, סגולות או חיזוקים רוחניים שיכולים לעזור לי להתמודד עם זה. אשמח מאוד אם הרב יוכל לכוון אותי ולייעץ לי מה כדאי לעשות בשלב הזה, ועל אילו דברים כדאי לשים דגש כדי להתחזק בצורה נכונה ומאוזנת. תודה רבה וכל טוב.
תשובה
בס"ד שלום לך יקירי. שלום לך בחור יקר, קראתי את מכתבך וחשבתי עליו המון. אשריך! שמחתי מאוד לקרוא את המכתב שלך. הרצון האמיתי שלך להתקרב לה', לחפש דרך נכונה ומאוזנת, והכנות שבה אתה מציג את הדברים – כל אלו מעידים על נשמה גבוהה, על בגרות ועל שאיפות יפות מאוד, בפרט בגיל 15. עצם הרצון והחיפוש הם כבר חצי הדרך. כתבת דברים חשובים מאוד, וברשותך נחלק את המענה לכמה נקודות, תוך שימת דגש על היסוד הגדול ביותר של עבודת ה' – לימוד התורה. 1. יסוד היסודות: השקעה והתקדמות בלימוד התורה חז"ל לימדו אותנו ש"תלמוד תורה כנגד כולם". לימוד התורה אינו עוד מצווה ברשימה, אלא הוא המנוע, הלב והיסוד של כל ההתקדמות הרוחנית שלך. התורה היא "תורת חיים" – היא משנה את המחשבה, מנקה את הנפש ונותנת כוח לעמוד בכל הניסיונות. התורה כמגן וכמכוונת: כשאתה לומד תורה, אתה מתחבר ישירות לחכמה של הקדוש ברוך הוא. הלימוד יתן לך את המבט הנכון על החיים, ויעזור לך להבין איך להתקדם בצורה נכונה ומאוזנת. קביעות קטנה, הצלחה גדולה: אל תנסה ללמוד שעות רבות בבת אחת. הסוד הוא קביעות. קבל על עצמך חמש או עשר דקות של לימוד יומי, אבל שלא מוותרים עליו בשום אופן. מה ללמוד? תבחר נושא שקרוב ללבך ושמשמח אותך (כמו שכתוב: "אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ"). זה יכול להיות הלכה פרקטית (כמו הלכות שבת כדי לדעת איך לשמור), ספר מוסר ומחשבה קל ומתוק (כמו "מסילת ישרים", "עלי שור", או שיחות על פרשת השבוע). הלימוד ימלא לך את היום יום במחשבות קדושות וישנה את כל היום שלך. 2. הכלל בהתחזקות: "מעט מעט" – הדרגתיות ומתינות. הטעות הנפוצה ביותר של אנשים שרוצים להתקרב לה' היא הניסיון לקפוץ בבת אחת לראש הסולם. התחזקות אמיתית ובריאה נבנית כמו בניין – לבנה אחר לבנה, בקצב שלך. הערך את הקיים: ברוך ה', אתה כבר מניח תפילין בכל .בוקר והולך לבית הכנסת בערבי שבתות. זה בכלל לא מובן מאליו! תהיה שמח בזה ותעריך את המצוות האלו שאתה כבר מקיים. צעדים קטנים בשבת: שבת היא מקור הברכה, אך יש בה פרטים רבים. במקביל ללימוד הלכות שבת שיכוון אותך, תתחיל בקבלות קטנות וברורות. למשל: להחליט שבשעתיים הראשונות של השבת (מהדלקת נרות ועד אחרי סעודת שבת) אתה לא נוגע בטלפון ובמסכים, או להקפיד על קידוש וסעודה חגיגית. לאט לאט, כשתרגיש בנוח, תרחיב את השמירה. 3. התמודדות עם שמירת הברית ומניעת אשמה כתבת שאתה משתדל להתחזק בנושא שמירת הברית. זהו נושא שמעסיק כמעט כל בחור בגילך, והניסיון בו בדורנו הוא עצום. "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין": חז"ל מגלים לנו שהתרופה האמיתית והיחידה ליצר הרע היא לימוד התורה. ככל שתשקיע יותר בלימוד התורה, כך תראה שהמחשבות שלך הופכות נקיות יותר, והרצון לחטא נחלש באופן טבעי. התורה מעדנת את הנפש. בלי עצבות וייאוש: אם חלילה הייתה נפילה, הכלל החשוב ביותר הוא לא ליפול לעצבות. העצבות והאשמה העצמית הן כלי הנשק של היצר הרע כדי להפיל אותך עוד יותר. ה' יודע את הקושי, הוא רואה את המאמץ שלך, ומחכה שתקום ותמשיך הלאה בשמחה. 4. התמודדות עם חרדות ולחץ – הכלים הרוחניים והמעשיים התחושות של לחץ וחרדה שהתחילו אצלך לאחרונה הן תופעה מוכרת, ולפעמים הן קשורות גם למתח הפנימי והרצון החזק שלך להצליח ולהשתנות. חיזוקים רוחניים וסגולות: פרקי תהילים למרגוע ונפש: מומלץ מאוד לקרוא בכל יום (או בזמני לחץ) את הפרקים הבאים, שנוסכים ביטחון עמוק: פרק כ"ג: "ה' רועי לא אחסר... גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי". פרק קכ"א: "שיר למעלות אשא עיני אל ההרים... ה' ישמור צאתך ובואך". פרק כ"ז: "ה' אורי וישעי ממי אירא". לימוד התורה כמביא שלום ונחת: לימוד תורה קבוע משרה על האדם רוגע פנימי מיוחד, כפי שנאמר: "שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול". התורה מחברת אותך אל הנצח ומקטינה את הדאגות הזמניות של העולם. תפילה אישית (התבודדות): מצא לך כמה דקות ביום, בשפה שלך, פשוט לדבר עם ה' כאילו הוא חבר קרוב. להגיד לו: "רבונו של עולם, אני מרגיש לחוץ, תעזור לי להירגע, תן לי כוח". היבט מעשי וחשוב מאוד: לצד התפילות והסגולות, התורה מצווה אותנו "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" ודורשת מאיתנו לפעול גם בדרכים טבעיות ובריאות. המלצה חשובה: חרדות ולחצים נוטים לגדול כשהם נשארים נעולים בפנים. מומלץ מאוד לשתף במה שאתה עובר דמות מקצועית או מבוגר שאתה סומך עליו – יועץ בית הספר, פסיכולוג, או אחד ההורים. שיחה עם איש מקצוע יכולה לתת לך כלים פשוטים ומצוינים (כמו תרגילי נשימה, הרפיה ואיזון מחשבתי) שיעזרו לך להפחית את הלחץ במהירות. השילוב של השתדלות מעשית יחד עם לימוד ותפילה הוא הדרך הנכונה. היה חזק והמשך הלאה, ואני כאן אשמח לעזור. בברכה הרב יצחק גרינבלט.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
שאלות פופולריות
שאלות פופולריות
שאלות חדשות
שאלות חדשות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il