- הלכה
- קדיש
הבדלים בין מנהג אשכנז לספרדי בקדיש?
שאלה
האשכנזים נוהגים לענות בקדיש "בריך הוא" ואילו הספרדים "אמן". מה הכוונה בכל אחת מהשיטות? האם יכול אשכנזי להחליט על סמך שהוא מבין יותר את שיטת הספרדים ויותר מקבל אותה, להחליט להגיד "אמן" במקום "בריך הוא" וליהפך? האם האשכנזים לא רוצים לקרב את ביאת המשיח ח"ו כשאינם אומרים "ויצמח..."? האם אין אפשרות לשנות את הנוסח ולאחדו לנוסח אחד?
תשובה
אין בנוסח הקדיש הכרעה חד משמעית שזה צודק בנוסחו וזה טועה בנוסחו. אלו דברים שאינם ניתנים להכרעה, וכל עדה קיבלה את הנוסח שלה במסורת. לא נוטשים מנהגים של עדה מסוימת בה נולדת, ועל זה נאמר: "אל תיטוש תורת אמך". בכל נוסח יש דברים עמוקים וסודות גדולים, ואין לזלזל באף נוסח או לשנותו.

כמה קדישים יש לומר ביום
הרה"ג דוב ליאור | ה כסלו תשע"א
קדיש באזכרה ללא מניין
הרב בנימין במברגר | כ"ב אייר תשע"ג

אמירת קדיש על קרובי משפחה
הרב נועם דביר מייזלס | י"ח כסלו תש"פ
אמירת קדיש לאחר תום שנת אבל
הרב חיים שרייבר | א תמוז תשע"ט

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הכשרת כָבֵד
כ"ט שבט תשס"ב

חיוב תפילה לנשים
ל שבט תשס"ב

לשמוע מגילה מאיש או מאישה?
ו אדר תשס"ב

מסורתי שמוציא אחרים
ל שבט תשס"ב
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז
ארבעת המינים
הרבנות הראשית לישראל | י"ד תשרי תשע"ה

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א

תפילין בחול המועד – מעלה או חיסרון?
הרב שמואל אריאל | ט כסלו תש"פ
יציאת ידי חובה על נטילת לולב בזום
הרבנות הראשית לישראל | ט"ז תשרי תשפ"ד

בהמשך לתשובתו של כבוד הרב בעניין תפילין בחול המועד
הרב עזריה אריאל | ט"ז תשרי תשפ"ד

למי שייך הטיפ במסעדה?
הרב יהודה אודסר | ט"ז תשרי תשפ"ד
