ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה הלידה ומה שאחריה

זירוז לידה

הרב גדעון ויצמןי"ח שבט תשס"ו
6022
שאלה
בהריון האחרון שלי נתקלתי פעמיים בעניין זירוז לידה, בשני בתי חולים שונים: הפעם הראשונה היתה לאחר ביצוע היפוך בהיותי בשבוע 37, ורצו ליילד אותי מיד לפני שהעובר יתהפך שנית. אני סירבתי. הפעם השניה היתה לאחר ירידת מים בשבוע 39 ללא צירים והסבירו לי שיבוצע זירוז רק לאחר המתנה של 24 שעות לפחות, כאשר לאחר 18 שעות כבר אתחיל לקבל אנטיביוטיקה מחשש לזיהום וגם התינוק שיוולד יצטרך לעבור סדרת בדיקות כואבות לוודא שהכל בסדר. טענתם היתה שהם מעדיפים להמתין להתפתחות צירים טבעית. במקרה זה ב"ה התפתחו צירים עוד קודם 18 השעות כיון שהתחלתי לשאוב חלב ושתיתי שמן קיק (שיטות זירוז טבעיות) וילדתי באופן טבעי ללא אנטיביוטיקה ובדיקות. החשד שלי הוא שדוחים כ"כ את הזירוז בביה"ח הזה כיון שיש בו עומס לידות באופן קבוע ולא רוצים לתפוס חדר לידה עבור לידה לא טבעית שעלולה להתארך מדי, ואילו הייתי הולכת ללדת בבית החולים הראשון, לא היו ממתינים כ"כ הרבה עם הזירוז, כיון שבבית חולים זה אין עומס של לידות בדרך כלל. אני חושדת גם שביה"ח הראשון היה מעוניין לעשות לי את הזירוז לאחר ההיפוך לא רק מתוך דאגה שאצטרך לעבור היפוך נוסף אלא גם כדי לזכות בעוד לידה שתתבצע בתחומו מהסיבה הנ"ל. אוסיף עוד שלאחר הלידה שמעתי מחברה שהלכה ללדת בבית חולים אחר, שגם הוא ידוע בעומס הלידות שבו, ואף היא הגיעה עם ירידת מים. שם עיכבו אותה באותה טענה כמוני, אולם לפתע פחת העומס בחדרי הלידה והוחלט לזרז את הלידה שלה הרבה לפני הזמן הקצוב לפני ששוב יהיה עומס. שאלתי: מה דעתה של ההלכה באשר לביצוע זירוז? ידוע לי שזירוז מותר אך ורק כאשר יש לו סיבה מוצדקת. האם חשש שהעובר יתהפך מהווה עילה לזירוז? האם חשש לזיהום אינו מספיק על מנת לבצע זירוז? האם השימוש באנטיביוטיקה (שאינו רצוי מבחינתי) וביצוע בדיקות מכאיבות לולד עדיפות על ביצוע זירוז? האם היה נכון מצדי לזרז את הלידה באופן טבעי (ע"י שאיבת חלב ושתיית שמן קיק) כאשר ראיתי שהזירוז מצד הרופאים מתעכב? ולסיום, כיצד תתכן מדיניות כה שונה בבתי החולים השונים בקשר לענין זה? האם באמת השיקולים הרפואיים וההלכתיים עומדים לנגד עיניהם בבואם לבצע זירוז או שמא שיקולים אחרים?
תשובה
שלום וברכה, קודם כל אני מברך אותך על הלידות ומאחל לך הרבה לידות בריאות וקלות. את אומרת שבתי החולים מחליטים בלי שיקול רפואי אבל אינני בטוח שדבר הזה נבדק על ידך או על ידי גורם אחר. בנוסף יש לציין שאם בית חולים מסויים יודע שיש לו אפשרות לטפל במספר מסויים של חולים בבת אחת אז זה שיקול רפואי כיון שמעבר למספר זה האיכות של הטיפול עלולה להפגע. באופן הלכתי הפוסקים כתבו נגד זירוז רק שהוא נעשה לא לצורך רפואי, אבל כשיש צורך רפואי מוצדק כן התירו זירוז. לכן יש צורך לפסוק בכל מקרה לגופו מה נקרא צורך רפואי ומה לא. כל טוב
עוד בנושא הלידה ומה שאחריה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il