שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גאולה ובית המקדש

דוחים את המשיח?

undefined

הרב שמואל הולשטיין

כ"ג אלול תשס"ז
שאלה
בתפילת כל נדרי שביום כיפור כתוב: "מיום הכיפורים הזה עד יום הכיפורים הבא עלינו לטובה". והרי אנחנו מאמינים שהמשיח צריך להגיע כל שניה ושניה, ובעזרת ה’ כהמשיח יגיע יבטלו החגים וישאר פורים (כמדומני). אז אם אנחנו מאמינים שהמשיח יגיע כל רגע והחגים יבטלו אז למה אנחנו אומרים בתפילת כל נדרי: "מיום הכיפורים הזה עד יום הכיפורים אחר שיבוא עלינו....."? לי זה נראה כאילו כשאומרים את המשפט הזה, אז אנחנו דוחים את המשיח.
תשובה
מספר תשובות בדבר. ראשית אנו מאמינים כי המשיח יכול לבוא בכל רגע (בקרוב ממש-אמן) אולם איננו יודעים בודאות כי אכן יבוא עכשיו, לכן אם יבוא-זכינו. אם חלילה לא יבוא אז אנו מתפללים בלשון זו. בנוסף המשפט הזה הוא בעצם תנאי - אנו מחליטים לבטל את הנדרים שיהיו עד יום הכיפורים הבא, לו יצויר שלא יהיה יום הכיפורים יותר אז התנאי פשוט לא יפסק לעולם. ולגבי "כל המועדות בטלין חוץ מפורים" (כמדומני במדרש רבה ספר ויקרא) רבו הפירושים מה הכוונה בזה, והאם זה בהכרח וכו' וכו' כתיבה וחתימה טובה.
הרב שמואל הולשטיין
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il