- משפחה, ציבור וחברה
- גאולה ובית המקדש
דוחים את המשיח?
שאלה
בתפילת כל נדרי שביום כיפור כתוב: "מיום הכיפורים הזה עד יום הכיפורים הבא עלינו לטובה". והרי אנחנו מאמינים שהמשיח צריך להגיע כל שניה ושניה, ובעזרת ה’ כהמשיח יגיע יבטלו החגים וישאר פורים (כמדומני).
אז אם אנחנו מאמינים שהמשיח יגיע כל רגע והחגים יבטלו אז למה אנחנו אומרים בתפילת כל נדרי: "מיום הכיפורים הזה עד יום הכיפורים אחר שיבוא עלינו....."? לי זה נראה כאילו כשאומרים את המשפט הזה, אז אנחנו דוחים את המשיח.
תשובה
מספר תשובות בדבר. ראשית אנו מאמינים כי המשיח יכול לבוא בכל רגע (בקרוב ממש-אמן) אולם איננו יודעים בודאות כי אכן יבוא עכשיו, לכן אם יבוא-זכינו. אם חלילה לא יבוא אז אנו מתפללים בלשון זו.
בנוסף המשפט הזה הוא בעצם תנאי - אנו מחליטים לבטל את הנדרים שיהיו עד יום הכיפורים הבא, לו יצויר שלא יהיה יום הכיפורים יותר אז התנאי פשוט לא יפסק לעולם. ולגבי "כל המועדות בטלין חוץ מפורים" (כמדומני במדרש רבה ספר ויקרא) רבו הפירושים מה הכוונה בזה, והאם זה בהכרח וכו' וכו'
כתיבה וחתימה טובה.
הרב שמואל הולשטיין
הרב שמואל הולשטיין

למה התענו במעמדות שהיו בזמן בית המקדש?
הרב שמואל אריאל | ט"ז טבת תשפ"ג

עלייה להר הבית - דעת הרבנים והליכה אחר הרוב
הרב עזריה אריאל | י"ב שבט תשפ"ג

כניסה לחיל בזמן הזה
הרב עזריה אריאל | כ"ז תשרי תשפ"ג
עתידה ירושלים שתהא מגיעה עד שערי דמשק
הרב חיים שריבר | כ"ז כסלו תשפ"ב

הרב שמואל הולשטיין
ראש הגרעין התורני בהוד השרון וראש ישיבת בני צבי

סכין חלבית לחיתוך פרווה
כ אלול תשס"ז

גידול זקן ע"פ תלמוד ירושלמי
כ"ג אלול תשס"ז

תבשיל בשרי ומזלג חלבי מהמיקרוגל
י"ט אלול תשס"ז

זמן רבנו תם במצוות
כ"ו אלול תשס"ז

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

ברכה על נטיעת עצי פרי
מכון התורה והארץ | כ"ב אב תשס"ז
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

דיני קדימה בברכות
הרב יצחק בן יוסף | ג שבט תשע"ט

למה דתיים לאומיים מתחתנים מוקדם?
הרב אליקים לבנון | י"ד שבט תשפ"ג
שתיית יין כתקיעת שופר
הרב חיים שריבר | י"ד שבט תשפ"ג
כשרות
הרבנות הראשית לישראל | ט"ו שבט תשפ"ג
