שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • יו"ט שני של גלויות

יום טוב שני של גלויות בימינו

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

ג תמוז תשס"ט
שאלה
השנה, חג ראשון של פסח בחו"ל התחיל מיום רביעי בלילה ועד למוצאי שבת. ארוך כאורך הגלות. בבית הכנסת שמענו יותר מפעם אחת מי שאמר, שהגיע הזמן לבטל את המנהג של יו"ט שני של גלויות. ראשית, בגלל הטירחה הרבה, מה שלא תורם לחיבוב החג על מבוגרים וצעירים כאחד. ושנית, היו מקרים שיהודים הפסידו את מקום עבודתם בגלל ההעדרות הרבה בחגים היהודיים והיו שנאלצו בגלל מצבם הכלכלי ללכת לעבודה ביום השני. ובבקשה כבוד הרב, אנא אל תאמר: "אז בואו לחיות בארץ ישראל", כי כל אחד וסיבתו (רפואית וכו'). האם לאור מצב היהדות בעולם, דהיינו התבוללות והתרחקות וכו', אין זו השעה לומר הרי אנו יודעים במדויק תאריך של כל חג וחג הבא ונחגוג במקביל עם יהודי הארץ? כל כך הרבה שינויים נעשו בפסקי ההלכה השונים במהלך הדורות, כי ההלכה היתה בבחינת גזירה שהציבור מתקשה לעמוד בו, וכי לא הגיעה השעה גם לשבת על המדוכה לגבי יו"ט שני של גלויות?
תשובה
הרפורמים ביטלו את החג השני אך צאצאיהם אינם מקיימים גם את החג הראשון ואף לא חגים אחרים כולל יום כיפור! הלכה לא ניתנת לביטול. מה גם שהטעם קיים גם כיום (ר' משך חכמה פרשת בוא) השינויים שהזכרת אינם בהלכה עצמה אלא בתנאי קיומה. למשל, בעבר גידלו זקנים כי לא היו מכונות גילוח היום יש מכונות לכן רבים המגלחים את זקנם. ההלכה נשארה בעינה, בתער אסור במספרים מותר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il