שאל את הרב

  • הלכה
  • כוונה וחשק להתפלל

ביטוי נכון של "לשם ייחוד" ונוסחו

undefined

הרב שלום אילוז

ז אב תשס"ט
שאלה
אודה לך מאוד אם תוכל להאיר עיני ושאר הקוראים לגבי: 1. כאשר אומרים "לשם יחוד קודשא בריך הוא..." בזמן התפילה (מה שרשום בסידורים) או לפני מצווה, איך מבטאים את הקטע של י"ה בו"ה? האם הה’ מבוטאת כק’? כלאמר "יוד קיי בואו קיי" ? או האם מבטאים את האותיות כ- יוד הי בואו הי? האם משנה אם אני אשכנזי או ספרדי (אני אשכנזי מתפלל בנוסח ספרד)? 2. קראתי שהשל"ה הקדוש כותב ב"שער האותיות" בערך "אמת ואמונה" שצריך שתמיד שם שמים יהיה שגור בפי האדם, ןלכן לפני כל פעולה ומלאכה (הן מצווה, והן דבר רשות) צריך לאמר את יחוד השכינה עם קודשא בריך הוא. השאלה שלי (בהנחה שאני רוצה בלי נדר להשתדל ולהתחיל לאמר את זה כשאני זוכר) היא מה הנוסח הנכון לאמר (לפני מצווה שלא רשום בסידור לאמר את זה, או לפני פעולה שאני רוצה להחדיר בה כוונה רוחנית יותר - למשל קניית ספר קודש): השל"ה הקדוש מביא "לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה על ידי ההוא טמיר ונעלם". האם זה הנוסח, או עם התוספת שמופיעה בסידורים בתפילה "....בדחילו ורחימו" או "....על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל" ? אני מתכוון לנוסח כאשר זה לא חלק מתפילה ורשום בסידור. אני מודה לך מראש על העזרה
תשובה
1. ישנם כמה דרכים לומר שם ה' באותיות: דרך אחת: כפי שכתב בספר ליקוטי תורה למהרח"ו בטעמי המצות על פרשת שמות לומר: יוד אי הי ויו אי הי וכו' כלו' לעסות הפסק בין אות ואות. דרך שניה: כפי שכתב החיי אדם בכלל ה' ס"ק כ"ז לומר: יוד קא ויו קא וכו'. דרך שלישית: כפי שכתב מרן הבן איש חי שנה ראשונה בפרשת וישלח ס"ק י"א ד"ה ודע, לומר: אות יוד ואות הי וכו' דהיינו להפסיק בין כל אות ואות מאותיות שם ה' בתיבת "אות". 2. אין צורך בנוסח שלם ומלא בכל פרט ופרט אלא מספיק שהאדם יאמר בפיו על כל דבר שקונה וכו' שקונה כדי לעשות בחפץ זה נחת רוח לה' יתברך.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il