שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שעון שבת
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
ראיתי בספר הלכות שבת שמותר לכוון שעון בשבת אך אסור לכונן שעון בשבת. מה ההבדל בין לכוון ללכונן?
תשובה
בספר שראית מדובר, כנראה, על שעונים ישנים שהיו פועלים בעזרת קפיץ ובשעון כזה, מותר לכוון אותו - להזיז את מחוגיו לשעה הרצויה (לא לכתחילה, אך אין איסור), אך אסור לכונן שעון כזה, דהיינו - אסור למתוח את הקפיץ שלו כדי להטעין אותו שיוכל לפעול ("מתקן מנא"). בהקשר להלכה זו, מותר גם לכוון את מחוגיו של שעון אנלוגי רגיל בשבת, בתנאי שפעולת כיוון המחוגים אינה עוצרת את השעון, אך כאשר כיוון המחוגים נעשה בעזרת משיכת כפתור קטן, סיבובו לשעה הרצויה והחזרתו - אסור, משום שכאשר מושכים את הכפתור, עוצרים את פעולת השעון, וכאשר מחזירים את הכפתור, השעון ממשיך לפעול (כמו ברוב שעוני היד).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il