- שבת ומועדים
- מכשירי חשמל
הדלקת אור אוטומטי בשבת
שאלה
כבוד הרה"ג הרב אריאל שליט"א
חבר שאל אותי לגבי שהייה בשבת במלון בו האור בפרוזדור נדלק אוטומטית בעת יציאה מהחדר על ידי חיישנים בעקבות השאלה נתקלתי בתשובה של הרב מתשס"ג, בה הרב מתיר בעקבות תשובתו של הרב ווזנר בהולך על פי תומו ("אין כאן מעשה מלאכה כי האדם מתהלך לתומו כפי שהוא מתהלך יום יום ושעה שעה").
רציתי לשאול את הרב שתי שאלות:
א. אינני מבין כיצד ניתן להגדיר כ"אין בו מעשה" משהו שדרכו של עולם להעשות על ידי כך?
ב. הרב כותב, שאם אדם נהנה מהפתיחה וסגירה של מעגלים חשמליים יהיה אסור. אינני מבין מה הכוונה בנהנה, האם כוונת הרב היא לפעולות שאני יכול לעשות בקלות גם בחושך, כמו למשל לעלות במדרגות, למרות שביום יום אני אדליק את האור במתג ובמקרה כזה יהיה מותר, או שגם במקרה כזה יהיה אסור. אם גם במקרה כזה יהיה אסור, אז מתי בכל זאת ייחשב הדבר לאינו נהנה?
תודה רבה מראש ומחילה על זמנו של הרב.
תשובה
לכתחילה אין להימצא במקום בו יש חישנים. בדיעבד, מי שנתקע במקום כזה ולא יכול לצאת, אם יש אור קלוש אחר הוא יכול להסתמך בשעת הדחק על פסיק רישא דלא ניחא ליה, בפרט כשהנורות אינן נורות ליבון.

מזגן אינוורטר בשבת
הרב שמואל אריאל | ל אב תשע"ז
מכשיר soda stream בשבת
הרב אביעד תפוחי | ד אלול תשפ"א

להקדים שעון שבת
הרב יצחק בן יוסף | א אדר תשע"ג

השארת טלוויזיה דלוקה עם שעון שבת
רבנים שונים |

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

הבאת ילדים לעולם
ב אב תשס"ב

גזלתי כשהייתי חילונייה
כ"ב אב תשס"ב

לכרוע בשעת הקדיש והקדושה?
כ"א אב תשס"ב

הכשר מכונת גילוח
י"ד אב תשס"ב

ברכה על חמוציות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ה כסלו תשס"ו

ברכה על נטיעת עצי פרי
מכון התורה והארץ | כ"ב אב תשס"ז

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

ברכה על נטיעת עצי פרי
מכון התורה והארץ | כ"ב אב תשס"ז

קריטריונים לברכת שהחיינו על פרי חדש
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו שבט תשפ"ג

שלושת השבועות - לא לעלות החומה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו שבט תשפ"ג
