ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

חימום מים על ידי שעון שבת בהפסקות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ד אדר תשע"ח

חימום מים על ידי שעון שבת בהפסקות


הרב שמואל אריאל

שאלה:
שלום,
האם מותר להשתמש במים החמים (עד 40 מעלות) בשבת, כאשר המים חוממו בדרך הבאה:
יש רק דוד חשמל. אין דוד שמש.
לדוד החשמל יש שעון שבת דיגיטלי ברמה של דקות.
לפני כניסת השבת מתכננים אותו כך שידלוק רק 10 דקות כל שעה במשך כל השבת.
כלומר: 10 דקות דולק, 50 דקות לא דולק. וכך למשך כל השבת.
או אולי 5 דקות דולק, 55 דקות לא דולק.
או אולי 2 דקות דולק, 58 דקות לא דולק, תלוי בעונת השנה.
במילים אחרות - לקבוע יחס כזה (לדוגמה 55-5) שבוודאות לא יגרום למים להגיע ל-40 מעלות.
האם דרך כזאת מותרת לכתחילה?

תודה על התשובה.

תשובה:
שלום וברכה!

מותר להפעיל את השעון באופן זה, ומותר להשתמש במים החמים בשבת, אך בשני תנאים:
א. יש לפתוח את ברז המים החמים רק בזמן שהדוד אינו דולק.
ב. גם בהפעלה לזמן קצר, ייתכן שהמים החמים היוצאים מן הדוד יהיו בחום שהיד סולדת בו (כדלהלן בהרחבה). לפיכך יש לוודא שעירבוב המים החמים והקרים בברז יהיה באופן שהמים המתקבלים יהיו פושרים ולא חמים.

הרחבה ומקורות:

לגבי עצם הכיוון של השעון ביום שישי כך שיחמם את המים בשבת – אין בכך איסור. (עיין שו"ת ציץ אליעזר חלק ז', סימן ט"ז, שדן בכגון זה ומתיר; ואף הצדדים שמעלה שם כאפשרות לאסור, אינם שייכים בענייננו.)

לגבי השימוש במים שבדוד במהלך השבת:

א. האיסור להשתמש במים חמים מדוד חשמלי בשבת, הוא משום שכאשר מוציאים מים מן הדוד נכנסים במקומם מים קרים, ומים אלה מתערבבים במים החמים ומתבשלים. מסיבה זו, אפילו כאשר הדוד כבוי אין להוציא ממנו מים, כל עוד הוא מלא במים חמים.
במצב שתיארת, לכאורה אין קיימת בעיה זו, שכן אם המים החמים אינם מגיעים לחום שהיד סולדת בו, אין כמובן חשש לבישול.
אך מבחינה מציאותית יש לציין שבדודים כיום יש בדרך כלל "שרוול" שיוצר הפרדה בין המים שמתחממים לשאר המים, כך שאין צורך בחימום של הדוד כולו כדי שיהיו מים חמים. גם אם הדוד דולק לזמן קצר, כמות המים שמתחממת בזמן זה עשויה להגיע לחום גבוה, בעוד ששאר המים יישארו קרים.
אלא שבמצב כזה המים החמים עולים לחלקו העליון של הדוד, שם נוצרת שכבה של מים חמים, ושאר המים שבדוד נשארים קרים. כניסת המים הקרים, לעומת זאת, היא בחלק התחתון של הדוד. לפיכך המים שנכנסים אינם נפגשים עם המים החמים, ואין חשש שיתערבבו ויתבשלו מחמתם.
לפיכך מותר להשתמש במים החמים מן הדוד, באופן שציינת. אולם אין לפתוח את ברז המים החמים בשעה שהדוד דולק, משום שבאופן זה המים הקרים שנכנסים לדוד מגיעים אל גוף החימום ומתחממים. בעוד שכאשר גוף החימום כבוי, הבישול יתרחש רק אם יתערבבו מים קרים במים החמים, וזה לא מתרחש בהפעלות קצרות.
(הדברים נכתבו על סמך התייעצות עם איש מקצוע.)

לכאורה עדיין יש מקום לאסור את פתיחת הברז בשבת, משום שהמים שנכנסים לדוד עתידים להתחמם בהמשך, כאשר גוף החימום יידלק. אך נראה שאין לאסור מסיבה זו, משום שבפתיחת הברז האדם אינו מתכוון להכניס מים ולחמם אותם, ואין זה ודאי שהמים הללו יתחממו, שכן כאמור, בהפעלה קצרה רק חלק מן המים מתחממים. כמו כן, ייתכן אף שהמים שנכנסים כעת ייצאו מן הדוד עוד לפני הדלקת גוף החימום. דהיינו שאין זה בגדר "פסיק רישא" אלא בגדר "אינו מתכוון", שהוא מותר. (עיין שו"ע של"ז, א; ועיין במשנ"ב של"ו, כד. ועיין עוד בשמירת שבת כהלכתה פרק כ"ו הערה ל"ג – מדבריו עולה, שבמצב כזה יש מקום להתיר גם אם המים הללו יתחממו בוודאי, משום שהחימום אינו מתחיל מיד אלא לאחר זמן, ויש כאן צירוף של פסיק רישא וגרמא.)

ב. כאמור, גם כאשר מפעילים את הדוד בהפעלות קצרות, עדיין המים שמתחממים עשויים להגיע לחום שהיד סולדת בו. מתוך כך, עלול להיווצר בישול בפתיחת הברז, כאשר מתערבבים מים קרים עם המים החמים. לפיכך יש להקפיד לפתוח את הברז באופן שבו המים היוצאים יהיו פושרים, ולא חמים בחום שהיד סולדת בו (עיין שו"ע שי"ח, יב).


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il