שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גזל ונזיקין

להתלונן על מוצר פגוי בכדי לקבל פיצוי

undefined

כולל דיינות בית אל

ז תשרי תשע"א
שאלה
לפני כשנתיים התקשרתי לחברת מזון והתלוננתי על מוצר פגום. המטרה הייתה לקבל כפיצוי מוצרים בחינם כדי לחסוך את קנייתם מחשבוני. אני מתביישת להגיד כי התלונה לא הייתה מוצדקת כלל וכעת אני רוצה לשוב על כך בתשובה, אך כיצד ניתן להשיב את הגזל? השתמשתי במוצרים ואני לא מצליחה לחשוב על דרך להשיב את הנגזל? במה עלי להתחזק?
תשובה
הדבר פשוט מסברא, שאדם שקיבל מחברו דבר מה במרמה, חייב להשיב לו את מה שקיבל. כמקור לכך אפשר להביא את מה שכתב השולחן ערוך (בחושן משפט סימן רלב' סעיף א'), שאדם שקיבל מחברו כסף וראה שחברו נתן לו יותר ממה שהיה צריך, אם יתכן שחברו טעה עליו להשיב לו את הסכום העודף. ונלמד בקל וחומר למקרה שהטעה את חברו, שודאי שחייב להשיב. לכן עליך להשיב את מה שקיבלת, והחוב הוא סכום הכסף שקיבלת עבור קניית המוצרים. הדרך שנראית לי להחזרה, היא לשלוח מכתב לשירות הלקוחות של החברה, ולכתוב בו את מה שקרה, ושאת מעוניינת להשיב את שקיבלת, והם כבר יגידו לך באיזו דרך לשלם ולמי. אם הם ימחלו לך, כיוון שזה במכתב רשמי, אפשר לסמוך על כך שזה נעשה ע"י מי שמוסמך למחול (וזו הסיבה לעדיפות של מכתב על טלפון לשירות לקוחות). אם את מתביישת, את יכולה לבקש מחברה שתשלח מכתב שבו מספרת על חברתה כנ"ל, בלי שתזכיר את שמך. לסיום, ברצוני לחזק את ידך, בתשובה שאת עושה. אשריכם ישראל, הבאים להיטהר לפני הקב"ה, ובמיוחד בימי קודש אלו. בתשובה לשאלתך במה עליך להתחזק: ישנה היום נטייה לחוסר הקפדה על 'רמאויות קטנות', כגון אלו וכגון דיווחים כוזבים לצורך קבלת הטבות וכדומה. נראה לי, שאם תדקדקי מהיום על דברים אלו, זו תהיה תשובת המשקל נאותה. הרב ניר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il