שאל את הרב

  • הלכה
  • המניין

המשמעות של מניין

undefined

הרב יאיר וסרטיל

ו ניסן תשע"א
שאלה
רציתי לדעת מה המשמעות של מניין? למה מניין מוגדר כ-10 גברים ולא כ-7 גברים (לדוגמא) למה קריאת קדיש מצריכה מניין?
תשובה
אעתיק ביאור בהיר על כך מתוך "פניני הלכה" של הרב אליעזר מלמד - הספר נמצא כולו באתר א - מעלת המניין עשרה מישראל שעוסקים בתורה או בתפילה - שכינה שורה עמהם, שנאמר (תהלים פב, א): "אֱלֹוהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵ-ל". ואמנם גם כשאחד מישראל מתפלל או לומד השכינה שורה עימו, אלא שיש מדרגות בזה, והמדרגה הגבוהה היא כאשר עשרה מישראל עוסקים בדבר שבקדושה, שאז הקדושה מתגלה בעולם (ע' ברכות ו, א). ועל פי זה תקנו חכמים, שכל הדברים שבקדושה יאמרו במניין של עשרה. בין הדברים שבקדושה הם: חזרת הש"ץ, ברכת כהנים, ברכו, קדיש וקריאת התורה (מגילה כג, ב). ואמרו חכמים שהתפילה שאדם מתפלל עם הציבור מתקבלת, שנאמר (תהלים נה, יט): "פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקְּרָב לִי כִּי בְרַבִּים הָיוּ עִמָּדִי". ואפילו אם לא כוונו כל כך בתפילתם, אין הקב"ה מואס בתפילתם של רבים (ברכות ח, א). ואף שכל תפילה שנאמרת בעשרה חשובה יותר ומתקבלת, עיקר התפילה בציבור הוא שעשרה מישראל יתפללו ביחד תפילת שמונה עשרה. נמצא אם כן שיש שתי מעלות במניין: האחת, במניין אפשר לומר את כל אותם דברים שבקדושה שתקנו חכמים לומר במניין; השניה, בזכות המניין התפילה מתקבלת. וכיוון שעל ידי המניין השכינה שורה, ראוי לכל אדם להשתדל להיות מהעשרה הראשונים, שעל ידם השכינה שורה. ואם אינו יכול להגיע בין העשרה הראשונים לתפילת שחרית, ישתדל להיות בין העשרה הראשונים לתפילת מנחה או מעריב (שו"ע או"ח צ, יד; בא"ח מקץ א). הערה: לגבי המספר עשרה, למדים זאת מכך שנאמר "בעדת", וכן בענישת המרגלים נאמר "עדה" ושם היו 12 מרגלים ומתוכם יהושע וכלב היו צדיקים ואם כן נותרו עשרה, ורואים מכך שכל עשרה מישראל קרויים "עדה". בברכה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il