שאל את הרב

  • הלכה
  • המניין
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום בעבודה אצלי מתפללים בבית כנסת והתפילה מאוד מהירה, לרוב אני לא מספיקה לסיים את תפילת העמידה עם החזן, א. במידה ולא סיימתי תפילת עמידה והחזן מגיע לחזרת הש״ץ. ב. האם אחרי ה'יהיו לרצון' הראשון אני עוצרת את התפילה ומצטרפת לחזרת הש״ץ ? או ממשיכה עד סיום התפילה? ג. אם אני מגיעה מאוחר ומספיקה להצטרף רק לסיום חזרת הש״ץ יש לזה חשיבות גבוהה או שעדיף שאתפלל ביחידות ( כך אני יותר מרוכזת ומתפללת לאט יותר) או שכן כדאי להגיע לתפילה בכל אופן?
תשובה
שלום וברכה, א. במידה ולא סיימת תפילת עמידה והחזן מגיע לחזרת הש״ץ את ממשיכה בתפילת עמידה, אך עוצרת לשמוע קדושה לאחר ברכת מחיה המתים בלי לענות בפה (שולחן ערוך קד ז). ב. את ממשיכה בתפילה, אך כאשר החזן מגיע לקדושה את עונה. וטוב לומר את יהיו לרצון השני לפני קדושה (שולחן ערוך קכב א). ג. נשים פטורות מתפילה במניין (שו"ת שבות יעקב ח"ג סי' נ"ד). אמנם יש מעלה גדולה שיתפללו במניין. אך נהוג שבימות החול נשים לא מקפידות להתפלל במניין, ובשבת נשים משתדלות לבוא לבית הכנסת. גם אם תתחילי תפילת עמידה בסוף חזרת הש"ץ זה נחשב במידה מסוימת תפילה בציבור. למעשה אם את מתפללת יותר בכוונה ביחידות זה עדיף מתפילה בציבור. הרחבה: מה שכתבנו שיש מעלה לאשה להתפלל בבית הכנסת במניין: בילקוט שמעוני (פ' עקב סי' תתע"א) מובא סיפור על אשה זקנה שהייתה רגילה להשכים לבית הכנסת בכל יום וכו' ומאסה בחייה משום שהייתה זקנה מאד. האשה באה לפני רבי יוסי בן חלפתא, והוא שאל אותה איזה מצוה היא רגילה לעשות. האשה השיבה שאפילו יש לה דבר חביב היא מניחה את הדבר החביב והולכת להתפלל בבית הכנסת. אמר לה מנעי עצמך מבית הכנסת, וכשפסקה מכך חלתה ומתה. ולכן אמר שלמה המלך אשרי אדם שומע לי לשקוד על דלתותי וכו' וכתוב אחריו כי מוצאי מצא חיים. הפסקי תשובות (סי' צ הע' 103) הביא את המדרש והוכיח מכאן שיש עניין גדול שאשה תתפלל בבית הכנסת ובמניין. מה שכתבנו שנשים נוהגות להתפלל בבית הכנסת בשבת ולא כל כך בימות החול, ראה פסקי תשובות (סי' קו הע' 24) שביאר את טעם המנהג בשם הדברי יציב שבשבתות וימים טובים פחות טרודות, ועוד שלדעת היעב"ץ בשבת ויום טוב לכל הדעות התפילה היא מן התורה. לגבי השאלה אם עדיף תפילה בציבור או תפילה ביחידות עם יותר כוונה העיקר להתפלל בציבור, ראה מה שכתבתי בזה כאן: https://www.yeshiva.org.il/ask/134208 . אך באשה נראה שעדיף תפילה בכוונה ביחידות, לפחות בימות החול. וראה בהליכות שלמה (פרק ד הע' ד) שאשה לא תדלג בסדר התפילה כדי להספיק להתפלל עם הצבור, כי אין לה דין תפילה בציבור כלל. בברכת גמר חתימה טובה!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il