שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום הרב כמה שאלות בהלכות שבת 1. פסיק רישא שלא ניחא ליה בשבת באיסור דרבנן כגון שהולך לכיוון הבית נדלק אור (לא להט) מהשכנים. האם מותר? 2.סקוצ’ של יום חול בשבת שהוא רטוב מוקצה ככלי שמלאכתו לאיסור או גופו?למה 3.סבון כלים שלוחצים ויוצא הסבון (בתוך קשית עם קפיץ) כאשר הוא בסיס לדבר האסור (שמו עליו מוקצה מחמת גופו) האם יהיה מותר ללחוץ עליו להוציא את הסבון או שזה נקרא תזוזה של בסיס ואסור? 4. מה הגדרה של תבשיל לח/מוצק לאיסור בישול בשבת? 5. עוף עם רוטב שקרוש שיש רק בעיה של מוליד לרמא מותר לשים אותו לפני שהפלטה נדלקת?וכן רוטב פטריות קרוש? תודה רבה
תשובה
שלום 1. במציאות שתארת הפוסקים מקילים כיון שאין כאן כל פעולה ממשית של האדם ואין לו כל רצון וצורך בהדלקה. עי' שו"ת שבט הלוי ח"ט סט ועוד. 2. נראה שהוא ככלי שמלאכתו לאיסור ולא כמוקצה מחמת גופו כיון שלא מקפידים עליו לסוחטו כמו מגבת שרגילים להשאירה ספוגה במים. אולם אם הוא ספוג במים במידה כזו שטלטולו בהכרח יביא לידי סחיטתו אין לטלטלו משום איסור סחיטה. 3. נראה שאין כאן כלל בסיס לדבר האסור, וכי בעל הסבון הניח בכוונה תחילה את המוקצה על הסבון, וכי זהו מקומו הקבוע? 4. נאמרו בזה הגדרות קוטביות בפוסקים. י"א שהמאכל צריך להיות יבש לגמרי כמו שניצל או אורז וכד' (שו"ע הרב) י"א שהולכים בתר עיקר המאכל ולכן גם עוף ברוטב מותר לחממו בשבת על אף שיש הרבה רוטב והוא ניכר מאוד. (הגרע"י יבי"א ו מח (עפ"י ר' ירוחם בב"י רנג) ועוד פוסקים). ולמעשה, ההנהגה המקובלת היא בדרך המיצוע שאם הרוטב מועט ובטל למאכל יש להקל ואם הוא רב ונחשב כעומד בפני עצמו אין לחממו ויש להוציא את היבש ולחמם רק אותו וא"א לתת בזה הגדרות חותכות מצד הכמות וכד'. 5. כיון שהרמ"א הקל במקום צורך בדין חימום רוטב קרוש (שיח טז) וגם גרמא הותרה רק במקום צורך (שלד כב) נראה לדינא שללא צורך אין להקל ובמקום הצורך אפשר להקל להניחו על פלטה דולקת. [ויש להעיר שיש האומרים שאוכל במצב קרוש באופן שא"א לאוכלו כך כמו מרק שהיה זמן רב במקרר ונהיה כמין ג'לי אין היתר לחממו בשבת כלל כיון שלא נחשב הדבר כחימום דבר יבש שהתקרר אלא כחימום דבר לח שהתקרר כיון שבזמן היותו מוצק לא היה נחשב אוכל, ולפי זה יש לדון מה יהיה הדין ברוטב פטריות קרוש, עי' אורחות שבת א הערה נ, אולם מכל הפוסקים שלא חילקו בכך נראה שלא חששו לזה אלא רק לאיסור מוליד]
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il