שאל את הרב

  • הלכה
  • זהירות בדרכים ותאונות

זהירות בדרכים לאור ההלכה

undefined

הרה"ג דוב ליאור

כ"ה אייר תשע"ב
שאלה
בס"ד לרב שלום! אני כותב כעת על חיבור בהלכה בנושא זהירות בדרכים, ורציתי לשאול את הרב מספר שאלות: 1) במקרה בו אין סיכון ואין בעיה של "ונשמרתם"(לדוגמא בחציית רמזור הולכי רגל אדום בשעה קטנה של הלילה כאשר ברור שלא תעבור אף מכונית)- האם יש חיוב לציית לחוקי התנועה מצד "דינא דמלכותא"? 2) האם יש פוסקים (אחרונים-חוץ מהר"ן) שפוסקים שאין דין של "דינא דמלכותא"? מי? 3) האם "דינא דמלכותא" נקבע לפי החוק עצמו או לפי רמת האכיפה של החוק (לדוגמא: אסור לסטות מהשבילים המסומנים בשמורת טבע אך ברור שאם אדם קצת סטה לא יענישו אותו). 4) ולסיום שאלה מעשית: אם כמה דקות לפני שבת אדם נוהג במכונית ויודע שיספיק להגיע לשבת בביתו רק אם יסע מעל המהירות המותרת. האם מותר? למה? תודה רבה!
תשובה
1) לכאורה נראה שכן. 2) הרמב"ם, הטור והשו"ע בסי' שס"ט בחושן משפט פוסקים שדינא דמלכותא דינא לא רק במלכויות זרות אלא גם במלכות ישראל. ובפסקי דין הרבניים מהשנים הראשונות של מדינת ישראל כולם פוסקים שדינא דמלכותא דינא,גם במלכות ישראל. כמובן בחוק שלא נוגד דין תורה בדיני ממונות או העברת יום המנוחה משבת ליום אחר וכדו'. אבל בענייני מיסים, גובה תשלומים, סדרי תנועה, היתרי בנייה ועוד, ודאי שדינא דמלכותא דינא. ולפי דעת רוב הפוסקים זה מן התורה. ולהלכה נפסק שדינא דמלכותא דינא במלכות ישראל. 3) לפי החוק הרשמי. גם אם אין אכיפה בגלל סיבות מסויימות, החוק לא התבטל. 4) יהיה מותר כדי למנוע חילול שבת אבל אם יתפוס אותו שוטר כמובן שיתן לו דו"ח.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il