ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

דבר תורה לפרשת כי תבוא - דחוף | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ז אלול תשע"ג

דבר תורה לפרשת כי תבוא - דחוף


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שלום כבוד הרב.
אחותי בצבא והיא ביקשה דבר תורה לפרשה הקרובה, פרשת כי תבוא. אני לא יודע מה למצוא האמת אני לא בקיא בוורטים.. אני רוצה לציין שהבעייה העיקרית במציאת הדבר תורה היא שרוב הציבור שאחותי תקריא לפניו, הם חילונים וזה יהיה בתוך הצבא..ככה שהייתי מעדיף איזה דבר תורה פשוט קצר ולעיניין ומובן, שיחזק אותם אם אפשר ושיעניין אותם. הייתי שמח אם זה היה דבר תורה גם על בין אדם לחברו ומשהו שקשור לחודש אלול.
תודה רבה ישר כוח ושבת שלום

תשובה:
הבאת הביכורים – הכרת הטוב
שבת 'כי תבוא' נקראת כמידי שנה בשבת הקודמת לשבת האחרונה של השנה (ניצבים – וילך) כדי שתכלה שנה וקללותיה עוד טרם סיום השנה שתהיה אחריתה מסתיימת בטוב ולא בקללות המוזכרות בפרשת שבוע זו.
פרשתנו פותחת בהבאת הביכורים:
(א)וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹוקיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה
וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ:
(ב) וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹוקיךָ נֹתֵן לָךְ ...
(ג) וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו .. כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹותֵינוּ לָתֶת לָנוּ:
הציווי לקחת ביכורים מפירות שבעת המינים ולהעלותם ברוב פאר והדר לירושלים. והמשנה מתארת את התהליך מתחילתו:
כיצד מפרישים ביכורים?
יורד האדם בתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה ( פרי ראשון) אשכול שביכר רימון שביכר קושרו לצורך סימונו.
ומדוע הוזכרו במשנה שלושה פירות אלו בלבד תאנה ,ענבים, ורימון.
הרי ביכורים מביאים מכול שבעת המינים?
הסביר האר"י יש בכך תיקון לחטא המרגלים אשר חטאו בכך שהוציאו דיבת הארץ באומרם דברים שליליים על הארץ והיכולת של העם לרשת אותה ועליהם נאמר: 'ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד ויישאוהו במוט בשניים ומן הרימונים ומן התאנים'
שלושת המינים האלו שנשאו אותם להראות את פירותיה הנפלאים של הארץ ובכול אופן להוציא את דיבת הארץ. לכן כאשר ישראל מביאים את הביכורים בשמחה רבה הרי הם מתקנים בשלושת המינים הללו את מה שקלקלו המרגלים באותם שלושת המינים עצמם. (הרב מרדכי אליהו זצ"ל ספר דברים עמ' 141)
בכול דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצריים ובכול דור ודור יראה עצמו כאילו הוא הדור הראשון אשר זכה לפלא של שיבת ציון ולא לראות זאת כמובן מאליו כפי שנאמר לעיל 'באתי אל הארץ'.
והכול מכווין את האדם להכרת הטוב שניתן לו על ידי הבורא, למרות שהפירות הראשונים חביבים עליו הוא נותן אותם לכוהנים ובעצם נתינתם מחזק את מידת הנדיבות , ומידת הענווה שהכול מאיתו יתברך.



שבת שלום ומבורך


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il