- שבת ומועדים
- ישיבה בסוכה
שנת קבע לעניין סוכה
שאלה
במסכת סוכה כו,א וכן בפוסקים משמע שלעניין שינה בסוכה אין גדר של שנת קבע או ארעי כיוון שלעיתים אדם מנמנם קצת וזה מספיק ונחשב לו לשינת קבע. ולא ברור לי החילוק בין שינה לאכילה כי לי נראה מאד סימטרי היחס בין שינה לאכילה שבשניהם אדם זקוק לכמות מסויימת כדי לשרוד ולתפקד ולעיתים יכול להסתפק במעט אבל לא לאורך זמן. במה אם כן נבדלת השינה ?
תשובה
שלום
החיוב במצות סוכה נובע משני פרמטרים. א. האם למעשה יש חשיבות. ב. האם נוהגים לעשות מעשה זה מחוץ לבית.
לגבי אכילת ארעי - א. למעשה אין חשיבות של אכילה אלא הוא מוגדר כטעימה או הפגת הרעבון לזמן מה . ב. רגילים לאכול כך אף מחוץ לבית - ולכן אכילת ארעי פטורה מן הסוכה.
לגבי שינת ארעי - א. למעשה זה יש חשיבות שכן פעמים שינה מועטת יכולה להפיג את העייפות. ב. אין רגילים בשינת ארעי מחוץ לבית. - לכן שינת ארעי חייבת בסוכה.
(חשוב לציין שיש הבדל בין שינת ארעי ובין התנמנמות. בשינת ארעי אדם עושה מעשה בדעת ובכוונה כדי לישון מעט. בהתנמנמות היא מצב בניגוד לרצונו של האדם ונעשית בעל כרחו (כגון: התנמנמות בשיעור וכדו') - במצב זה אין איסור של שינת ארעי.)
יום טוב

הפסק בברכות במהלך השהייה בסוכה.
הרב יצחק בן יוסף | כ"ב תשרי תש"פ
חיוב סוכה למטיילים בסוכות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א מרחשון תשס"ב

הלן יחידי בסוכה האם חייב להדליק אור?
הרב דוד חי הכהן | כ"ז תשרי תשפ"ב

שינה בסוכה
הרה"ג דוב ליאור | כ"ה מרחשון תשע"ב
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
תקיעת שופר בשבת
א ניסן תשע"ד
שאלה ממסכת בבא קמא
ד אייר תשע"ד
עובי הסכין
י"ב שבט תשע"ד
התחלת קבלת שבת ממזמור לדוד
ט טבת תשע"ד

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע
קידוש והבדלה על תה או קפה
כולל הלכה בית אל | י"ד אב תשע"ה
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

צניעות בתוך הבית
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשע"ח
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג

חשש לגזל
הרב יהודה אודסר | ז שבט תשפ"ג
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג
