ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

אמירה לגוי בשבת - כיבוי וגרמא (אור) | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ה אב תשע"ד

אמירה לגוי בשבת - כיבוי וגרמא (אור)


הרב חיים שרייבר

שאלה:
שלום וברכה,

אנו מתארחים בבית מלון בשבתות. למרות פיקוד השבת שמופעל טרם השבת בחדרנו, האור אינו כבה אלא בשעת לילה מאוחרת מאוד ומפריע לנו לישון - שוחחנו עם הנהלת המלון והם מודעים לבעיה (מדובר בחדר ספציפי בו מרבים לשכן אותנו).
ישנו גוי שעובד במלון וכבר מכיר אותנו. בכל פעם שאני פוגש אותו במלון בערב שבת אני אומר לו בלשון זו: "תוכל להגיע אליי בשעה 22:00 לחדר ? " - הוא כבר מכיר את רצוני ולכן מגיע ומכבה את האור.

שאלותיי הן:
1. האם מותר לי לשאול אותו באופן הנ"ל "תוכל להגיע אליי.. " כשהוא כבר יודע מה אני בעצם מבקש ממנו (בלי שבקשתי ממנו ישירות) ומגיע לכבות את האור ?

2. במידה וכן - האם מותר לי להצטרף אליו למעלית (רגילה) כאשר הוא מגיע אליי לחדר (הוא מפעיל את המעלית ועושה זאת על דעת עצמו וכמובן לטובתו משום שמדובר בקומה גבוהה) ?

3. האם יהיה מותר לבקש מגוי ביום השבת בשעה 12:00, כאשר פיקוד השבת עתיד להדליק את האור רק בשעה 16:00, שירים את מתג החשמל (האור) שכיבה עבורי בליל שבת כאשר ברגע שהגוי מרים את המתג - לא מתרחשת כל פעולה והאור יידלק רק לאחר מספר שעות כאמור ? במידה ואסור לומר לו ישירות - האם יהיה מותר לספר לו סיפור דברים והוא יבין מעצמו ?

תשובה:
שלום
1. מותר לומר לגוי בשבת ברמז שלא בציווי - בסיפור הצורך שבעשיית המלאכה "קשה לי לישון כשיש אור בחדר" או כדוגמא שהבאת בשאלה. (משנה ברורה סי' ש"ז ס"ק ע"ו)
2. גוי שעושה מלאכה לצורך עצמו (אין הבדל אם מדובר במלאכה האסורה מהתורה למלאכה האסורה מדרבנן) ואין חשש שיוסיף הגוי במלאכה בשביל היהודי ואין במלאכה איסור מוקצה - מותר ליהודי ליהנות ממנה בשבת. (שו"ע סי' רע"ו סע' ב')
המקרה המובא בשאלה תואם את ההגדרות הנ"ל שכן הגוי עושה לדעת בשבילו ומלאכה זו יכולה לשמש אחרים ללא תוספת השקעה ועבודה מצידו ואין בה משום איסור מוקצה - ועל כן מותר.
3. בשבת אסור לומר לגוי לעשות מלאכה בשביל יהודי (אין הבדל אם מדובר במלאכה האסורה מהתורה למלאכה האסורה מדרבנן) ואף לא לרמוז לו בלשון ציווי. אכן מותר כפי שציינו בתשובה מספר 1 לרמוז שלא בלשון ציווי אלא כסיפור דברים.
כאן קיים דיון נוסף לגבי הנאה ממעשה גוי שנעשה לצורך יהודי - כעקרון הנאה זו אסורה אלא אם כן יכל היהודי ליהנות מהמצב ללא המלאכה שנעשתה הגוי כגון: שיש בחדר אור חלש שאינו מאפשר קריאה נוחה, ניתן לומר לגוי (ברמז שלא בציווי, כנ"ל) "אינני יכול
לקרוא אין מספיק אור בחדר". (שו"ע סי' רע"ו סע' ד' ובמשנה ברורה ס"ק ל"ב)
שבת שלום


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il