ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

נעל ספורט או שורש ביום כיפור | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ב תשרי תשע"ה

נעל ספורט או שורש ביום כיפור


הרב חיים שרייבר

שאלה:
יש ברשותי נעלי ספורט וסנדלי שורש (בשניהם אין עור), ואני מתלבט איזה מהם עדיף ללבוש ביום כיפור? נעלי הספורט פחות נוחות לי אך הן נעל סגורה, והסנדלים נוחות יותר וזו נעל פתוחה.

תשובה:
השו"ע (סי' תרי"ד סע' ב') פסק שאין איסור ללכת בנעליים וסנדלים שאינם מעור, ואע"פ כן מי שיכול להדר ולהסתפק בנעלי בית או נעלי בד שאינם מגינים באופן שלם על הרגל - טוב שינהג כך (מ"ב תריד, ה).
הרחבה
נחלקו הפוסקים בשאלה, האם מותר לנעול ביום הכיפורים נעליים שאינם עשויות מעור.
לדעת רבים, רק נעליים מעור אסורות, אבל נעליים מחומרים אחרים, כגון גומי ופלסטיק מותרים, אפילו אם הן טובות כמו נעלי עור. (שו"ע סי' תרי"ד סע' ב')
ויש אומרים שהאיסור אינו חל על עור בלבד, אלא כל נעל נוחה שההולכים בה אינם מרגישים את קושי הדרך אסורה ביום הכיפורים. ובזמן חז"ל רק נעלי עור היו נחשבות טובות, אבל מחומרים אחרים לא היו עושים נעליים טובות, וממילא לא חל עליהם איסור. אבל גם אז אילו היו עושים נעליים טובות מחומר אחר, אף הן היו אסורות. (שו"ת פנים מאירות ח"ב ס' צ"ד, הגהות חת"ס לשו"ע הובאו דבריו גם בשער הציון ס"ק ה') לפי זה בנעלי בית שמרגישים בהם את קושי הקרקע מותר ללכת ביום הכיפורים, וכן בנעלי בד בעלי סוליה דקה, אבל אסור ללכת בנעלי התעמלות או בסנדלי שורש.
למעשה, ההוראה המקובלת שאין איסור ללכת בנעליים וסנדלים שאינם מעור, ואע"פ כן מי שיכול להדר ולהסתפק בנעלי בית או נעלי בד שאינם מגינים באופן שלם על הרגל - טוב שכך יעשה (מ"ב סי' תריד, ס"ק ה', מקראי קודש לרב הררי פרק ח' הערה ז')


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il