- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
חומרת המלבין פני חברו ברבים
שאלה
שלום כבוד הרב,
במסכת אבות פרק ג משנה יא נכלל הסעיף של "והמלבין פני חברו ברבים" בקרב האנשים ש"אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא". מדוע נכלל הסעיף בקרב שאר הסעיפים האחרים, שכן נאמר "אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא" על סעיפים אלו מכיוון שניכר בהם שלא יצרו תקפו, אלא הוא עושה זאת מפני עזות פנים ואילו בעניין המלבין פני חברו ברבים, ניתן להגיד שהוא עושה זאת מתוך רצון להתגדל בעיני אחרים. אם כן, מדוע נכנס סעיף זה בין האחרים?
תודה ושבוע טוב
תשובה
לשואל שלום,
המלבין פני חברו ברבים, הוא כופר בהיות האדם 'צלם אלקים', ואינו מאמין בכך שנשמת האדם היא חלק אלוק ממעל. לכן הוא מזלזל בבריות.
וגם אם נאמר שעיקר כוונתו לרומם את עצמו, אם היה ברור לו שהאדם הוא נזר הבריאה ותכליתה, הוא לא היה מעלה על דעתו לרומם את עצמו בדרך זו.
בברכה נאמנה

חרם דרבנו גרשום בימינו
הרה"ג אביגדור נבנצל | ז תמוז תשע"ב
פחדים ומחשבות רעות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ט אייר תשס"ה
לצחוק בסתר על אדם שמזייף
הרב אוריאל טויטו | ט"ו טבת תשס"ט

מחשבות שנאה
הרב דוד חי הכהן | ג תשרי תשפ"ד

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

מקורות לדיני זיבה קטנה וגדולה
ט אייר תשע"ב

עזריה או עוזיהו
כ"ה אדר תשע"ב

יונתן/יהונתן בתנ"ך
כ"ה אדר תשע"ב

למה התורה לא פירטה ענייני אמונה
י"ג סיון תשע"ב

ציור לשם הנאה בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ו תשרי תשע"ו

ציור לשם הנאה בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ו תשרי תשע"ו

אתרוג שנפל ממנו הפיטם - כשרותו בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ז תשרי תשע"ו
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

אכילה בתשיעי - ערב יום כיפור והשלכותיה
הרב עזריה אריאל | י"א תשרי תשפ"ד
