- הלכה
- מוצרים שונים
258
שאלה
שלום לכבוד הרב
אני מבקשת ללמוד עוד בנושא {זה מעניין} היכן אוכל לקרוא יותר גם על הנושא
של כשרות דבר שמורחים על הגוף
אני מעונינת לקרוא גם את דברי הרוב שאין צורך ולמה
וגם את דברי המיעוט שיש צורך ולמה
תודה רבה
תשובה
ב"ה
שלו-ם וברכה
בהלכות שבת נפסק(אורח חיים שכ"ו, י'):"...ואסור לרחוץ ידיו במלח...או בשאר חלב(=שומן שאסור באכילה) שנימוח על ידיו והוי נולד ".
מתוך שנפסק שהאיסור להשתמש ב"חלב" הוא בשבת מובן שביום רגיל מותר למרות שהוא אסור באכילה. באמת כך פוסק רבינו תם (נדה ל"ב בתוספות: וכשמן) [היות וסיכה לא נחשבת כאכילה אף לגבי יום הכיפורים שהרי רק על אכילה ושתיה ביום הכיפורים חייבים מהתורה כרת.]
הגאון מוילנא סובר שגם ביום חול אסור להשתמש בשומן טרף, כמו שאסור לסוך ביום הכיפורים, והאיסור הוא לפחות מרבנן ובמקום צער התירו כפסיקת המרדכי(שבת של"ט).
המשנה ברורה(באור הלכה: בשאר חלב) כותב: " מנהג העולם לרחוץ בבורית(=סבון) שלנו הנעשה מחלב ורק איזה מדקדקים זהירין בזה. ואם מצוי להשיג בורית שנעשים שלא מחלב בודאי נכון לחוש לדעת המחמירין ".
יש להוסיף צד להקל היות וגם אם קיים בקרם תערובת של איסור - טעם האיסור נפגם.
לכן אפשר להשתמש בקרם אבל לא להכניסו לפה.
בברכה
הרב חגי בר גיורא
