- הלכה
- הרפיה ושיטות אלטרנטיביות
אנשים עם כוחות מיוחדים
שאלה
שלום כבוד הרב.
ראשית אומר שאני אדם מאמין מאוד, אוהבת את הק’’ה מאמינה באמונה שלימה באחדותו של הקב"ה ומודה על כל הטוב שגמל לי!
אך ברצוני לשאול שאלה מעט מוזרה, לאחרונה נחשפתי לכך שיש אנשים בעלי כוחות מאוד מיוחדים - על טבעיים, שעוסקים בריפויי אנשים שהרפואה אינה מצליחה לגלות. הם אומרים שהם אינם מגדי עתידות או "ידעונים", כפי שהתורה מכנה אותם.
האם אנשים אשר הרפואה המודרנית אינה מצליחה לעזור להם יכולים ללכת להתרפא אצל אנשים אלו (בעלי הכוחות המיוחדים), בין אם הם יהודים ובין אם לא?
שבת שלום ומענגת!!
תשובה
בדבר שלא הוכח כיעיל יש חשש של דרכי האמורי, אולם רפואה לא קונבנציונלית שהוכחה ונבדקה, והנסיון מראה שהיא יעילה - מותר להיעזר בה. אולם ביחס לכל מיני הדרכות מיסטיות, אין ללכת על פיהן כי אנחנו לא נתנהג בעולם לאור הדרכות מיסטיות.
המשך חכמה אומר על הפסוק "גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה גָּדוֹל מְאֹד בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּעֵינֵי עַבְדֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי הָעָם", שגדלותו של משה נתבררה קודם כל על ידי עבדי פרעה, הם בדקו את מעשיו בהתחלה ורצו לומר שזה כישוף, עד שנאלצו הרשעים האלה להודות שאצבע אלוהים היא. לאחר שגדלותו של משה התבררה בעיני עבדי פרעה אז "וּבְעֵינֵי הָעָם", גם העם העריך אותו. וומר המשך חכמה "והניסיון יוכיח על זה", הוא כנראה מתכוון לחסידים שוטים שאומרים על הגדול הזה "בעל מופת" ועל הגדול הזה "בעל מופת", האם זה התברר על ידי אנשים גדולים או שההמון אומר ככה? היום אומרים על כל מיני מיסטיקנים, יש בדרום או בצפון, מי קבע שיש להם באמת כוחות? אם זה היה מתברר ראשית על ידי אנשי תורה אמיתיים זה היה בסדר, אבל למה שההמון אומר אין משמעות.
אם אדם חולה, הוא צריך להתפלל שיהיה לו רפואה שלימה, אבל לא להיתפס לכל מיני מיסטיקנים, אם זה עולה כסף אולי זה רמאות. יש אדם שעוזר כביכול לשלום בית על ידי מציאת פגמים בכתובה, אם השם של האישה כתוב עם יוד או בלי, יכול להיות שהשטר כשר בכלל שהרי כתובה היא רק שטר חוב - זה יגרום לשלום בית?! רק להיכנס אליו עולה 600 שקל ובהמשך עוד תשלום, זה יביא שלום?!
יכול להיות שיש כוחות, אבל ההנהגה שלנו היא לא בדרך המיסטית, כמו שמוזכר שאם אחד יודע שאישתו של מישהו בגדה בו, האם הוא יגיד לבעלה? אין דבר כזה, אם זה ידיעה שלא הגיעה לפי הנתונים שאנחנו מקבלים - עדות היא לא בשמים, דיני תורה ניתנו לפי הדברים האלה.
שאלו פעם את המהרש"ם האם יהיה מותר לשלוח בשבת מברק לצדיק שיתפלל, הוא ענה שלהתפלל במקום מותר, אבל אסור לחלל שבת כדי שצדיק יתפלל.
אנחנו לא באים לומר האם יש או אין כוחות מיסטיים בעולם, אבל ההנהגה שלנו בעולם היא לא על פי הכוחות האלו.
לגבי כוחות על טבעיים שאינם מיסטיקה ולא הוכחו, יש לבדוק היטב היטב במה מדובר וכל מקרה לגופו. בכל מקרה ההדרכה העקרונית של התורה היא: "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", לברר על פי שכל של תורה ולא באמצעות דברים אלו.

רפואה אלטרנטיבית - סו-ג'וק
הרב יצחק בן יוסף | כ"א שבט תשע"ז

טיפות הומאופטיות בשבת
הרה"ג דוב ליאור | ח אדר תשס"ט

שיטות רפואה אלטרנטיביות
הרב דוד חי הכהן | כ"ג סיון תש"ע

הומאופתיה - דרכי האמורי?
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ו מרחשון תשע"א

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הגייה מדוייקת בתפילה
ל שבט תשס"ב

’גרטל’ בתפילה
ל שבט תשס"ב

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

תהלים בלילה
ל שבט תשס"ב

איך לקבל תענית יחיד
הרב יצחק בן יוסף | כ מרחשון תשע"ג
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

למה היהדות נקבעת לפי האם?
כולל דיינות בית אל | כ"ה אדר ב' תשע"ט

בישול בכיריים "אידוקציה" לתבשילים של שבת
הרה"ג יעקב אריאל | ג שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
