- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות בעבודת ה'
409
שאלה
שלום כבוד הרב,
עד כמה ראוי לקבל על עצמי בעניין שמירת העיניים?
לדוגמא ללכת עם עיניים למטה או עם כובע?
יש לציין שאני לא מרגיש עליונות כלפי החברה בכך שאני מחמיר.
תודה רבה!!!
תשובה
שלום
ישנם כמה עקרונות בהתמודדות עם היצר והצלחה בשמירת העיניים:
א. דבר ראשון שצריך לעשות הוא ללמוד עוד ועוד על הנזק שבחטא, חומרתו, השכר שהתגברות על היצר וכו' וכו'. העיסוק בזה מועיל בשני אופנים 1: ידיעת האסור והמותר. 2: דברי חז"ל "אם יגעת הרבה בדבריהם, הקב"ה מסיר יצר הרע ממך". הלימוד והעיסוק בדברי תורה מביא לתשומת לב ולהרגשת רצון להתרחק מן החטא.
ב. התמודדות עקיפה - הכוונה היא שהאדם דואג מראש שלא יבוא למצבים שבהם הוא עלול לחטוא. לא בהכרח חייבים ללכת עם עיניים ברצפה, ניתן לבחור מסלול הליכה או זמן "נוח" יותר, שבו יש פחות התמודדויות.
ג. עיסוק בדברים של קודש בזמן ההליכה במקומות עם בעיות צניעות. פירוש הדבר אם הראש כל הזמן יעסוק בדברי קדושה שינון משניות, תכנון של אמירת דבר תורה וכדו' האדם ישקע בזה ולא הדברים הנמצאים סביבו. מי שנוסע בתחבורה ציבורית – יקח איתו ספר, כמו כן ניתן הקשיב למוסיקה או לשיעור מתוך הנגן או הפלאפון.
ד. שיטת ה'חמש דקות'. מסופר על גדול מישראל שהיה לו ניסיון קשה מאוד והוא אמר לעצמו כל פעם 'רק עוד חמש דקות' וכך כל פעם הוא דחה את עצמו ('לא לגמרי') מלעשות את העבירה עד שלבסוף עמד בזה. צריך לדעת שאין זו רק דרך משחק אלא יש בה מן האמת כי גם לזמן המלחמה יש ערך בעיני ה'.
ה. העצמה אישית – לחשוב כיצד אני יהודי בעל נשמה אלוקית - חלק אלוק ממעל ממש - יוכל לרדת ולהביט בדברים בזויים כל כך, אין לי כל חפץ ורצון ללכלך את הדבר היקר לי כל כך – נשמתי הטהורה.
ו. מעל הכל ובראש ובראשונה - להתפלל להקב"ה ולשפוך שיח לפניו שיעזור לנו להתמודד עם המצבים השונים.
בהקשר של השאלה חשוב שהתפילה תהיה בשני מוקדים שהקב"ה לא יביאנו לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון. בסוף של דבר צריך להיזהר ולזכור שאנחנו אנשים ושגם להיתקע באנשים זה לא בדיוק מומלץ.
יום טוב

שחרית אחרי חצות או תשלומים
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב שבט תשפ"ה
לאפרושי מאיסורא מול בזיון דברי תורה
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשפ"ה

שיר בבת מצווה
הרב אליקים לבנון | י"ד שבט תשפ"ה
