ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

האם מותר לשרוף גופות, והאם מותר לקבור בקומות. | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א שבט תשע"ו

האם מותר לשרוף גופות, והאם מותר לקבור בקומות.


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
בזמנים קדומים סדו בסיד גופות, והיה מעבירים אותם לאחר שנה, למעשה שהיה נקרא ליקוט עצמות וקוברים במערה.
מה שונה משריפת גופות? והאם קבורה בקומות מותרת הרי צריך להיקבר מחובר לקרקע.?

תשובה:

מצוות הקבורה - והלכותיה
א. חובת הקבורה היא מהתורה, שנאמר: "לא תלין נבלתו על העץ, כי קבור תקברנו ביום ההוא קללת אלוקים אדם תלוי" ולכן יש לקבור כול אדם מפני שהוא דיוקנו של מלך, של הקב"ה.(לכן יש מצווה לקבור גם חללי אויב)
ב. אם נפטר ציווה טרם מותו שלא יקברהו לא שומעים לו, בשונה שביקש שלא יספידוהו צריך לכבד בקשתו.
ג. הציווי מהתורה הוא על קרוביו, החובה לכול ישראל מדרבנן.
ד. קבורה בארון
חל איסור קבורה בארון מפני שצריך להיקבר בקרקע בין בארץ ובין בחו"ל.
ה. צה"ל קובר מאז ומתמיד את הנפטרים בארון אשר יש בו חורים לקרקע, המטרה היא לשמור על כבוד הנפטרים שלא הגיעו שלימים להיקבר.
ו.יוסף הצדיק נקבר בארון, וכן אברהם אומר לבני חת אם לא תתנו לי לקבור את שרה אקברה בארון. הסביר האבני נזר - האדם נברא מהאדמה על מנת לזכך אותה, ואם חטא ולא זיכך את האדמה להיות כמו הנפש, הרי עליו לשוב לאדמה ויש בזה עניין השבת הגזילה. ולכן יוסף ושרה שהם רוחניים קבורה בארון נחשבת קבורה ולא עוברים על איסור 'בל תלין'
ז. חל איסור לשרוף גופות - שו"ת עזרת כהן - "התורה נתנה צורה לגנוז גופות אי אפשר לנו להחליף אותה בצורה אחרת כמו כל מצוות התורה שהתורה נתנה להן צביון ותואר מיוחד" וראה בכך עקירה של חיוב מהתורה וכפירה בתחיית המתים.
ח. אם שרפו את הגופה אסור לקבור האפר בקבר ישראל, מפני שעושים מעשה חמור כמו טיטוס וחבריו.
ט. קבורה בקומות - בדור האחרון עסקו בו גדולי ישראל רובם התירו ובראשם הגר"ע יוסף, והגר"ש עמר, כיוון שיש חיבור לקרקע והפרדה בין הנפטרים מעל 48 ס"מ. אך הגרי"ש אלישיב החמיר בכך לאחר שכתב שהצורך מובן אבל זהו שינוי מהמסורת, ועדיף לקבור קבורת שדה אפילו במרחקים , ואפילו שאינו סמוך לקברי אבותיו. למעשה פסקו כדעת הראשונים.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il