- שבת ומועדים
- חודש אדר
- הלכה
- ספר תורה
שאלה
ציבור שקראו פרשת זכור מספר תורה פסול (לא היה להם אחר). האם יש להם חובה לקרא אחר כך שוב בס"ת כשר? אם כן, האם יכולים לקיים זאת בשני או חמישי כשמוציאים ספר תורה, ולקרוא ללא ברכה?
ואם אינם חייבים - האם מותר בכל זאת לעשות כן בשני או חמישי?
תודה רבה (אשמח לקבל מקורות).
תשובה
שלום וברכה!
קריאת פרשת זכור נתקנה דוקא בזמנה, ואם עברה שבת זכור אין משלימים את הקריאה בזמן אחר. אולם בפרשת כי תצא, שבה מופיעה פרשיית זכור, יתכוונו לצאת גם ידי חובת זכירת מעשה עמלק. ראוי להודיע זאת לכל הציבור בשבת כי תצא, כדי שיכוונו למצוה זו. ואם מישהו מן הציבור יהיה באותה שבת במקום אחר, שיתכוון לצאת ידי חובת המצוה, ועדיף שיאמר גם לקורא שיתכוון להוציא אותו במצוה זו.
[בכמה פוסקים מופיעה אפשרות נוספת, שכבר אינה רלוונטית כעת: לכוון לצאת ידי חובה בקריאת התורה של חג הפורים, שבה מוזכר מעשה עמלק. אפשרות זו שנויה במחלוקת בין הפוסקים, אולם יש לה עדיפות מבחינה מעשית, שכן עד פרשת כי תצא עלולים לשכוח את העניין. ולפיכך, אם השאלה מתעוררת מיד לאחר שבת זכור, מומלץ לכוון גם בקריאה של פורים וגם בקריאה של כי תצא.]
מקורות:
משנה ברורה תרפ"ה, ס"ק ב, טז. פסקי תשובות תרפ"ה, סעיפים א, ח. ילקוט יוסף מועדים, הל' ד' פרשיות, סעיפים יב, כט. מקראי קודש (הרב הררי) פורים, פרק א' סעיף כ"ו.