בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • שבת
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן שמחה

הדף היומי הקצר

שבת - דף ס"א

שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות של אתר סיני

undefined

הרב אורי בריליאנט

י"ט כסלו התשע"ג
2 דק' קריאה 21 דק' האזנה

(נח: שליש תחתון – נט: 7-)

במה איש לא יצא

סיבות שנראה: מעין משוי, שמא יוריד (צחוק, שירותים), מראית עין.

א. לא בסנדל יחיד

A. טעם האיסור:

רש"י – 1. מראית עין - שלא יחשדו בו שאת השני סוחב. 2. שלא יצחקו עליו ויוריד ויטלטל.

B. אם יש לו מכה מותר (שאז אין את הסיבות הנ"ל)

באיזו רגל:

רב הונא – של המכה (הסנדל למניעת צער מהקרקע),
חייא בר רב – בלי המכה (הסנדל לעונג, ובמכה זה מפריע)

            ראיה מרי"ח -
            ביקש את סנדליו והביאו לו של ימין, ואמר "עשיתו מכה".
            דחייה – אוי התכוון שעשיתו לרגל שמאל של מכה.

C. סדר נעילת הנעליים

רי"ח – שמאל קודם (כתפילין. וכן בסיפור הנ"ל, שלא רצה את של ימין ראשון).

ברייתא – ימין (וכן בסיכה, אא"כ סך כל הגוף ואז מתחיל בראש).

להלכה (מהקל לכבד):

  • רב אשי על רב כהנא שלא הקפיד
  • רב יוסף – אפשר כך ואפשר כך.
  • (אביי – 1. אילו ידע רי"ח על הברייתא אולי היה חוזר בו. 2. עדיף כר"נ בי"צ:)
  • ר"נ בי"צ – יר"ש יוצא ידי שניהם (נועל של ימין וקושר של שמאל).

 

ב. ולא בתפילין, אך אין חטאת

(יש מחלוקת בעירובין אם מניחים תפילין בשבת)
רב ספרא -

  1. 1.למה לא יוצאים:
    למי שאומר שאינו זמן תפילין – ברור, זה דומה משוי.
    אפילו למי שאומר שזה זמן תפילין – שמא יוריד כשנכנס לשירותים ויטלטל.
  2. 2.למה אין חטאת:
    אם זה זמן תפילין – ודאי שאין (רק גזירה).

אז אינו זמן תפילין – זה דרך מלבוש (רק דומה למשוי).

 

ג. ולא בקמיע שאינו מן המומחה

בקמיע מומחה אין חשש שיוריד, וכן זה כלבוש ואינו כמשוי.

א. הוספות בברייתא א –

  • כתב או עיקרין.
  • גם כשאיו בו סכנה.
  • גם כשזה רק למניעה.
  • מותר לקשור ולהתיר ברה"ר, ולא חוששים שיטלטל.
  • לא יקשור בשיר או טבעת, שאז נראה כתכשיט והרי אינו, ונראה כמשוי.

ב. מומחה:

A. רב פפא – מספיק שהאיש מומחה,
(ומשמע שגם אם הקמיע מומחה).

B. מתי נהיה מומחה:

  1. 1.סתירה בין ברייתא א לב –

ברייתא א – קמיע אחד, שריפא 3 פעמים אותו אדם (וכל שכן 3 אנשים, באותה מחלה).

תשובההקמיע מומחה.

ברייתא ב – שריפא שלושה אנשים.

            תשובההאדם מומחה, וצריך לרפא 3 מחלות שונות ל3 אנשים.

  1. 2.שואל רב פפא – אם ריפא 3 מחלות שונות (ב-3 קמיעים) לאותו אדם? תיקו.

(סא: שליש)

ג. האם יש בקמיעות קדושה:

לגבי מה:

  1. a.להציל מדליקה לחצר לא מעורבת – לא מצילים.
  2. b.לגנוז – גוזרים וגונזים את השמות ואת השאר זורקים.
  3. c.אלא האם מותר להיכנס לבית הכסא?

ראיה ממשנתנו שמותר, שהרי אם אסור, למה מותר לטלטל (כמו תפילין, שמא יכנס לשירותים).

דחיות:

  1. 1.מותר להחזיק הקמיע ביד, ולכן גם אם יטלטל זה בסדר.

דחייה – ר' אושעיא – אסור ביד.

                        אכן במשנה מותר להיכנס לשירותים, אך זה דווקא כי:

  1. 2.במשנה מדובר בקמיע של עיקרין.
    דחייה – ברייתא א – גם של כתב.
  2. 3.במשנה זה דווקא בחולה שיש בו סכנה ולכן התירו להיכנס עם זה לשירותים.

דחייה – ברייתא א – גם בחולה שאין בו סכנה.

  1. 4.במשנה מדובר במכוסה עור ובזה מותר להיכנס לשירותים.

(ואילו בתפילין אסור, כי יש את האות שין שהיא הלמ"ס).

ד. ולא בשריון קסדה ומגפיים.



שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il