בית המדרש

x
  • אודיו
סינון על פי אורך שיעור
3227 שיעורים
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי תבוא חלק א

    אם האדם יכבד את ד' מממונו, התורה מבטיחה לו שעושרו יגדל; הממון אשר ישיג האדם בדרכי גזל ומרמה, לא יעזור לו ביום כעסו של הקב"ה, אך הממון שיחסיר לצדקה זה מה שיצילנו; ישנו חיוב על האדם לכבד את ד' מהמעלות שנתן לו ד' ית'!; חיוב הבכורים הנו רק משבעת המינים, ורק לאחר ירושה וישיבה; דין נוסף בבכורים: האדם צריך לקשור לסימן את התאנה הראשונה, ולקרוא עליה שם; בכל המצוות שהאדם עושה, צריך לעשותם מן המובחר; החיוב בביכורים הוא ההבאה לעזרה, ואם לא הגיעו לשם, חייב באחריותם. זמן חיוב הבאת ביכורים מתחיל בחג השבועות ונגמר בחנוכה. חובת מקרא בכורים הנו משבועות ועד חג הסוכות.

    הרב חיים כץ | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    38 דק'
    כי תבוא

    "קודש ישראל לה' ראשית תבואתו..", "מראשית השנה..."

    עניינה של ברכת המלכויות היא שאדם יבין וידע שהכל מגיע מאיתו יתברך, ועניין זה מתבטא במצוות הביכורים; עיקר ראש השנה- בבית המקדש; הביכורים מורידים שפע של י"ג מידות רחמים; שמחה בהבאת הביכורים ובעבודת ה'

    הרב חיים בן שושן | ט"ו אלול תשפ"ד
    undefined
    2 דק'
    רגע בפרשה

    מהי המצווה "והלכת בדרכיו"?

    רגע בפרשה | פרשת כי תבוא

    למה הרמב"ם מונה את "והלכת בדרכיו" כאחת מתרי"ג מצוות? האם היא מצווה שבין אדם לחברו? מה האמירה של חז"ל על חנון, רחום וגומל חסדים? ואיך כל זה קשור לימינו אנו שאנחנו רוצים שאויבנו יפחדו מאיתנו? הרב אריאל כהן מכולל דיינות בית אל ברעיון עוצמתי לפרשת כי תבוא.

    הרב אריאל כהן סקלי | ט"ז אלול תשפ"ד
    undefined
    7 דק'
    כי תבוא

    כי תבוא- התשובה: המצווה הקלה ביותר

    הרב מאיר גולדויכט | ט"ז אלול תשפ"ד
    undefined
    55 דק'
    כי תבוא

    תפילות ראש השנה – בעת מלחמה

    אנחנו נמצאים במלחמה כבר שנה שלמה. יש חטופים ופצועים ומשפחות כואבות שיקיריהן הקריבו את חייהם. לכן חובה לכוון בתפילות של ראש השנה במלכויות זיכרונות ושופרות על ניצחון ישראל במלחמה. וחובה לכוון בתקיעות השופר על חובה לתקיעות של עת מלחמה; "אמר רבי אבא בר כהנא דורו של דוד כולם צדיקים היו ועל ידי שהיה להן דילטורין (בעלי לשון הרע) היו יוצאים במלחמה והיו נופלים וכו'. אבל דורו של אחאב עובדי עבודה זרה היו, ועל ידי שלא היה להן דילטורין היו יורדים למלחמה ונוצחין". ונדמה שבשנה הזאת הדברים הללו לא צריכים פירוש

    הרב שמואל אליהו | ו' אלול תשפ"ד
    undefined
    48 דק'
    כי תבוא

    ראש השנה – שבים אל הברית

    הפיוט עוקד והנעקד נאמר לפני תקיעת שופר ובסיומו אנו מבקשים מהקב"ה שיזכור לנו את הברית. מה משמעות הברית לגבינו?

    הרב יצחק חי זאגא | ט"ו אלול תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    כי תצא

    מלחמה ושילוח הקן

    בפרתשנו המלחמה נוכחת במבט יותר אישי על החייל, גם במצב המיוחד של אשת יפת תואר. במצוות שילוח הקן דנים רבותינו האם יש לדרוש בטעמי מצוות, האם הן לצורך האדם או גזירות.

    הרב אליהו ברין | ט אלול תשפ"ד
    undefined
    36 דק'
    כי תצא

    כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו

    שיחת מוצ"ש פרשת כי-תצא תשפ"ד

    מלחמה היא מלחמת ה', אחדות מביאה לניצחון, מידותיו של הקב''ה רחמים ואינם אלא גזירות, איסור בל תאחר, ההסכם על שכונת האולפנה.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אלול תשפ"ד
    undefined
    20 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי - תצא

    דברי המדרש שבכיית אשת יפת תאר, הנה על הע"ז שהורגלה בה מנעוריה. הסבר פרשיית אשת יפת תאר ע"פ הדרש שזה מכוון למלחמה כנגד יצה"ר. מהי סיבת סמיכות הפרשיות של אשת יפת תאר, ירושת בכור, בן סורר ומורה, איסור השארת גופה תלויה על העץ אחרי שקיעה, זה לזה? מהיכן למדנו בפרשה את הכלל: "מצווה גוררת מצווה ועבירה גוררת עבירה"? עמ"י לא מקבל גירים בקלות רבה כ"כ ולא מעודד גיור המוני, וחלק מדיני גירות.

    הרב חיים כץ | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    7 דק'
    כי תצא

    כי תצא- הצמר והפשתן בחיי היום יום

    הרב מאיר גולדויכט | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    35 דק'
    כי תצא

    ראש השנה - בחירת שופר בהתאם לאדם

    משמעות צורת השופר, מה הכוונה שופר פשוט ומה הכוונה שופר כייף? כל האדם והשפעת נפשו על בחירת השופר.

    הרב חיים בן שושן | ח' אלול תשפ"ד
    undefined
    1:02
    כי תצא

    כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ – לתקוף או להתגונן?

    הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל: כשאתה מקדים ויוצא למלחמה על אויביך בשטחו - אתה מנצח ושובה ממנו שבי. אבל כשאתה ממתין לתקיפת האויב בשטח שלך ואתה מתגונן מהאויב, אתה בצרות מהַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם; בשיר התודה שלו דוד מלמד אותנו איך להילחם: אל תחכה לאויב. תמיד תהיה היוזם. אל תתמגן בכל מיני גדרות וחומות. אל תעודד את הפחד ואת הפסיביות. תקוף בחכמה ברגע הנכון ואל תניח לאויב עד שמסיימים את המערכה. "אֶרְדְּפָה אֹיְבַי וָאַשְׁמִידֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם. וָאֲכַלֵּם וָאֶמְחָצֵם וְלֹא יְקוּמוּן וַיִּפְּלוּ תַּחַת רַגְלָי"

    הרב שמואל אליהו | ו' אלול תשפ"ד
    undefined
    50 דק'
    כי תצא

    פרשת כי תצא- לקחת אחריות

    הקב"ה מכנה "אחי" את מי שפועל לקרב את אחיו מבני ישראל לוקח אחריות קם ופועל לישועת ישראל ולנצחון הטוב על הרע

    הרב יצחק חי זאגא | ח' אלול תשפ"ד
    undefined
    2 דק'
    רגע בפרשה

    איך נדע שהלב שלנו במקום הנכון?

    רגע בפרשה | פרשת כי תצא

    מהו אחד המכשולים הקשים שיש לנו בחיים? ומה הקשר בין הבחור שהלך לסליחות לבין כלב הים? הרב הראל אריה, ר"מ במכינת בית אל ברעיון קצר ומסר חשוב לפרשת כי תצא.

    הרב הראל אריה | ט' אלול תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    שופטים

    הנהגות המלוכה והסתכלות ציבורית

    שיחת מוצ"ש פרשת שופטים תשפ"ד

    אדם צריך להעמיד שופטים ושוטרים על עצמו, המלך צריך ללמוד הנהגות המלוכה, הלכות ציבור שונות מהלכות יחיד

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' אלול תשפ"ד
    undefined
    37 דק'
    שופטים

    אלול, סליחות, תשובה ומה שביניהם

    בעם ישראל יש קדושה עצמית אך גם יש קדושה מצד המעשה; מדוע יש הבדל בין האשכנזים לספרדים בסליחות?; התשובה צריכה להגיע מצד האדם בנוסף לתשובה המובטחת מצד האומה

    הרב חיים בן שושן | א' אלול תשפ"ד
    undefined
    41 דק'
    שופטים

    מהמקום אשר יבחר ה' - כהונה נבואה ומלכות

    בפרשתנו מדובר על צינורות השפע לרוחניות בציבוריות עם ישראל. מכהונה נבואה וסנהדרין, אך מעל לכל מחודש מוסד המלוכה שענייני שעה לו אך גם הוא כתוב בתורה כי על ידי המלך מופיעה בשלמות חיי ישראל בארציות וברוחניות.

    הרב אליהו ברין | ב' אלול תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שופטים - חלק ב'

    התורה מזהירה את הדיין לא להטות משפט, ומזהירה את עמ"י למנות שופטים צדיקים שלא יעוותו את המשפט. למה נמשל הממנה שופט שאינו הגון? דברי המדרש בויק"ר: מהם דברי הכרוז בזמן עליית שלמה לכסאו? אסור לדיין/שופט להעדיף בצורה כל שהיא את אחד מבעלי הדין, ולא להראות פנים יפות לאחד מהמתדיינים כאשר אדם לוקח שוחד, אינו רואה בחובתו של נותן השוחד. האדן צריך להיזהר במעשיו ובדיבורו שיהיו צודקים, וידבר רק דברים טובים. אדם שנזהר מלדבר דבורים רעים, זו הוכחה לכך שגם מעשיו הנם טובים. גם בעלי הדין צריכים להיזהר בטענותיהם שיהיו צודקים, ושלא ישקרו בשביל לזכות בדין. הסבר הפס' ע"פ הקבלה. אם האדם לא יקח שוחד, התורה מבטיחה לו שיחיה בעוה"ב וירש את א"י. איסור נטיעה לשם ע"ז. אדם שנוטע אשירה(אצל המזבח) עובר על לאו וחוטף מלקות. שני הסברים מדוע בהריגת עובדי ע"ז, התורה השתמשה בלשון "בקרבך". ש. מדוע התורה כותבת בתיאור סוג הע"ז שעבדו, "אשר לא צוויתי", וכי הייתה לנו הוו"א שהקב"ה כן ציווה לעבוד ע"ז? הסבר הפס' ע"פ הקבלה.

    הרב חיים כץ | ב' אלול תשפ"ד
    undefined
    27 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת שופטים - חלק א'

    מעלת השלום. כשם שהשלום הנו קיום העולם, כן המשפט הנו קיום העולם. מה הסיבה שהתורה סמכה את פרשת מינוי השופטים לפרשת הרגלים? שלושה סוגים של שופטים ובי"ד, הקיימים בישראל. ודיניהם. דברי המדרש א: השופטים והשוטרים תלויים זה בזה, א"א לעשות משפט מדק אם אימת השוטרים לא תהיה על נעם, ואם אין שופט אין שוטר. ב: אם עושים משפט צדק בארץ, אין הקב"ה יושב עמם בדין. דברי המדרש בתהילים כנ"ל (ח"ב) ומוסיף שאם עושים משפט צדק, הקב"ה דן את עמ"י ברחמים. מדוע כתוב "תתן לך" והרי המשפט הנו לכל ישראל, ולא רק למשה רבינו בלבד? באור המילים "משפט צדק". באור המילה "משפט", בארץ, ובאור המילה משפט אצל הקב"ה. באור הפס' ע"פ הסוד. דברי המדרש תנחומא, שהצדק נעשה גם עם הזכאי, וגם עם החייב.

    הרב חיים כץ | א' אלול תשפ"ד
    undefined
    2 דק'
    רגע בפרשה

    שלוש המצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ ישראל

    רגע בפרשה | פרשות שופטים

    מהן המצוות הכלליות שיש בפרשת שופטים? מהו הסדר שיש לצוות שלימדו אותנו הרב קוק ובנו הרב צבי יהודה? איך כל זה קשור לבניין בית המקדש? הרב אלקנה ליאור, ר"מ בישיבת בית אל ב"רגע בפרשה" מבית אתר ישיבה לפרשת שופטים.

    הרב אלקנה ליאור | ג' אלול תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il