ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

איסור ריבית | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ט"ו אלול תשע"ו

איסור ריבית


הרב מרדכי גרוס

שאלה:
שלום,
שאלה לי אליך בענייני ריבית.
חבר ביקש ממני להלוות לו כסף, וכמובן אלווה לו ללא ריבית לפי דין תורה.
אולם, כדי להוציא את הכסף הזה מהבנק, אני חייב ’לשבור’ תכנית ולשלם את הריבית לבנק.
מחד, אני מוכן להלוות ללווה כסף אבל מאידך, לא להפסיד כסף על ההלוואה הזאת.
שאלתי היא: האם אוכל לבקש מהלווה לשלם את הריבית שאני צריך לשלם לבנק?
תודה


תשובה:
שלום וברכה,

כדי להלוות לחבר ולגבות ממנו את הכסף שהמלווה יפסיד כששובר תכנית חיסכון, חייבים לעשות היתר עיסקא. אחרת עלולים להיכשל באיסור חמור של ריבית. אפרט הדברים:
מותר להלוות ללא ריבית, ולדרוש ממנו מראש לשלם עבור הוצאות ישירות שנדרש להוציא כדי להלוות לו הממון, ולדוגמא לדרוש הוצאות נסיעה כדי להביא לו הממון. שהרי אינך גובה הסכום הנוסף עבור המתנת המעות שלך, אלא עבור הוצאה שנצרכת להוציא כדי להביא לו הכסף.

לאור הנ"ל עולה שכשעבור ההלוואה אתה נדרש לשבור תכנית חסכון ולשלם עבור השבירה קנס מהקרן של החיסכון. מותר לך לדרוש ממנו תשלום הקנס הזה. אך לפי היכרותי, הבנקים בד"כ אינם גובים מהקרן, אלא קונסים את הריבית שהפק"ם הרוויח. וממילא יהיה אסור לגבות תשלום הקנס ללא היתר עיסקא. נפרט הדבר:

בדרך כלל התשלום שאתה תשלם לבנק אינו קנס מהקרן של החיסכון אלא שהבנק מונע ממך לקבל ריבית גבוהה, אותה היית מקבל אלו היית משאיר הממון לאורך זמן בפק"ם. אסור לך לגבות ריבית זו מהחבר הלווה ממך ללא היתר עיסקא, כיון שתשלום זה הוא מה שיכולת להרוויח במעות אילו לא היית מלווה לו, וללא היתר עיסקא, הרי הוא ריבית.

דין דומה לזה מופיע בשו"ת הרשב"א חלק ג סימן רכז, נצטט חלק מתשובתו "אבל הנדון שלפנינו אין בו הפסד ואינם מגופו אלא שמנעו בעבורו מלהרויח בו בסחורה. ומעתה אפי' בלא טענת רבית נפטר ראובן משמעון בתביעת הריוח, אלא שאפי' בטענת הרבית איני רואה טענת מי שמתיר מדין מזיק שאם כן כל רבית נתיר שבכל ההלואות יש בהן נזק כזה שאינו יכול להרויח תוך הזמן בסחורה ובשאר רוחים שיבאו לידו."

בברכה,
הרב מרדכי גרוס.

ר"מ בישיבת הגולן ובעל כושר דיינות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il