ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

כמה שאלות בנושא שבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ז אלול תשע"ו

כמה שאלות בנושא שבת


כולל הלכה בית אל

שאלה:
שלום וברכה. יש לי מספר שאלות לגבי דברים שונים בשבת:
1. יש לי ילדים קטנים (הגדולה היא בת 10, הכי קטנה נולדה רק לפני שבועים). קרה כמה פעמים שהם מאוד התלכלכו ממש לפני שבת או בשבת עצמה. איך אני יכולה לקלח אותם (מים חמים, כל הגוף או רק חלקים)?
2. אני יודעת שמותר להמשיך לאכול סעודה שלישית גם אחרי שקיעה אם התחילו אותה לפני. השאלה היא האם זה נכון גם אם לא אוכלים לחם, אלא רק מזונות או פירות?
3. אנחנו משאירים מאוור דלוק לשבת. יש עליו סוג של כפתור שעוצר אותו במקום (ואז הוא עובד רק לכיוון אחד) או משחרר אותו (ואז הוא מסתובב לכל הכיוונים). זה לא נראה לי כפתור חשמלי. האם מותר בעזרת הכפתור הזה לעצור את המאוור בשבת או לשחרר אותו?
4. האם מותר בשבת לקחת רשת (כמו בשביל לסנן פסטה לדוגמה) ולשים בתוכה פירות כדי לשטוף אותם ביתר קלות?
5. האם מותר להשתמש בסקוטש ברייט לשטיפת כלים בשבת?
6. האם מותר להרים כלבים או חתולים לידים (את אלא שגרים בבית או בחצר של הבית)? אם יש כלבה חולה שלא יכולה ללכת לבד החוצה, האם מותר להרים אותה ולהוציא החוצה ואחרי זה להרים ולהחזיר הביתה?
7. אם מקק (ג’וק) נכנס לבית - האם מותר לתפוס אותו כדי לזרוק החוצה?
תורה רבה רבה מראש!!

תשובה:
בס"ד
1. במים קרים או פושרים אפשר לקלח אותם כרגיל את כל הגוף עם שמפו וסבון נוזלי. לגבי מים חמים – אם המים מתחממים ע"י דוד שמש יש המתירים להשתמש במים חמים, אבל רק את מיעוט הגוף, רחיצת כל הגוף במים חמים אסורה. אבל מי שמצטער מאוד ממניעת הרחיצה במים חמים יכול לרחוץ את כל גופו במים חמים. ילדים קטנים שאינם יכולים לרחוץ את עצמם לבד יכולים לרחוץ בחמים כל גופם (כאשר מדובר בדוד שמש כדלעיל, לפי המקילים).
2. זה נכון רק באכילת לחם. אם אוכלים שאר דברים, ואפילו במזונות, אין להמשיך אחר השקיעה.
3. אם הכפתור חשמלי – אסור, ואם מכני – מותר. ככל הידוע לי, מאווררים שמסתובבים ע"י צו'פצ'יק הנמצא על המנוע של המאוורר, הם מכניים ומותר להרים ולהוריד אותם בשבת. ומאווררים שמזיזים אותם ע"י כפתור או חוט – הינם חשמליים ואסור להשתמש בהם בשבת. אבל אפשר לשאול בעל מקצוע שמבין בזה, ולעשות על פיו.
4. מותר כיוון שאין כאן תערובת.
5. אסור משום סוחט.
6. בעלי חיים אסורים בטלטול משום מוקצה, אבל משום צער בעלי חיים התירו חז"ל לטלטלם. לכן במקרה הזה אפשר לטלטל את בעלי החיים. ולגבי חיות מחמד, נחלקו הפוסקים האם מותרים בטלטול, ולהלכה הרוצה להקל ולטלטל חיות שרגילים לטלטלם רשאי.
7. אסור משום צד. אפשר להעיף אותו עם מטאטא וכד'. רק אציין שכשם שאסור לתפוס אותו, כך אסור לשים עליו כלי.
בברכה,
הרב שלמה בורנשטין


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il