שאל את הרב

  • הלכה
  • שינוי מקום, הפסק וטעות

ברכות למי שאוכל תוך כדי נסיעה

undefined

הרב שמואל אריאל

י"א אדר תשע"ז
שאלה
שלום רב, אני נהג בעבודתי, ולפעמים אני מביא איתי לעבודה שקית עם פירות/ירקות חתוכים או בקבוק שתיה, ואני אוכל את השקית במשך כמה שעות ובנתיים אני יוצא מהאוטו המון פעמים, כיצד עליי לנהוג עם הברכה, מספיקה הברכה הראשונה או שהיציאה משנה את הדין? וכן אם אני מברך על דעת כך שאני יוצא מהאוטו כמה פעמים, הדין משתנה? אם יש חילוק בין ספרדים לאשכנזים אשמח לדעת את שתי השיטות, וכן אשמח למקורות תודה רבה.
תשובה
שלום וברכה! במצב כזה אין צורך לברך שוב, משום שמלכתחילה לא קבעת מקום כלשהו לאכילתך. הרחבה ומקורות: בפוסקים מופיע חילוק בין שני מצבים: א. מצב שאדם יושב ואוכל במקום מסוים, ואז עובר למקום אחר וממשיך לאכול שם. גם אם הוא תכנן זאת מראש, אלו נחשבות שתי אכילות נפרדות שלכל אחת מקום משלה, וצריך לברך שוב (לגבי סעודת לחם נחלקו הפוסקים אם צריך לברך שוב, ולמעשה אין מברכים, אבל באכילת מאכלים שברכתם נפשות ודאי צריך לברך שוב) (עיין בשו"ע קע"ח, א-ג). ב. מצב של "הולכי דרכים", שבו האדם מלכתחילה לא קבע מקום כלשהו לאכילתו אלא החל לאכול תוך כדי הליכה. במצב כזה אין זה נחשב שינוי מקום, ומותר להמשיך ולאכול על סמך ברכתו הראשונה. (שו"ע שם סעיף ד'; משנה ברורה שם מ"ב; ילקוט יוסף קע"ח, א', והערה ב'). המקרה שלך שייך למצב השני, שאתה אוכל בנסיעה, ולכן הברכה הראשונה מועילה לכל האכילה ואין צורך לברך שוב. אין הבדל אם אתה מתחיל לאכול בנסיעה ממש או באיזו עצירה אקראית, בכל אופן זה נחשב כהולכי דרכים. רק אם אתה עוצר במיוחד כדי לאכול בנחת, זו נחשבת אכילה שיש לה קביעות מקום, ואם אחר כך תצא מן הרכב אז חל דין "שינוי מקום" (עיין פסקי תשובות קע"ח, יז). בדין זה של "הולכי דרכים" אין חילוק בין אשכנזים לספרדים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il