- הלכה
- ברכת המזון
ברכה מקוצרת לנשים מסורתיות
שאלה
ראיתי באיזה סידור נוסח ברכת המזון לנשים. יש לי חברה מסורתית שלא מברכת ברכת המזון, בגלל האורך. אם אני אתן לה נוסח מקוצר, היא תוכל להקפיד על הברכה. האם הנוסח הזה מקובל?
"בריך רחמנא מרן מלכא דעלמא מריה דהאי פיתא בריך רחמנא דזן לכולא. נודה לך אדוני אלוהינו על שהנחלת לאבותינו ארץ חמדה טובה ורחבה, ברית ותורה לחם לשובע ברוך אתה אדוני, על הארץ ועל המזון. רחם אדוני אלוהינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים עירך ועל מלכות בית דוד משיחך ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו ברוך אתה אדוני, בונה ירושלים, אמן. ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם האל אבינו מלכנו, המלך הטוב והמיטיב לכל הוא הטיב, הוא מטיב, הוא ייטיב לנו הוא גמלנו, הוא גומלנו, הוא יגמלנו לעד חן וחסד ורחמים וכל טוב והוא יזכנו לימות המשיח. עושה שלום במרומיו, הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ואמרו אמן".
תשובה
נוסח דומה נמצא גם בסידור עבודת ישראל.
הוא חובר בעיקר לנשים שאינן יודעות קרוא וכתוב בעברית
בימינו אין הצדקה לכך, אך עדיף שתברך ברכה קצרה משבכלל לא תברך
נוסח ברכת המזון מקוצרת
כל כך הרבה טירחה עבור פרוסת לחם?

מגדיל או מגדול
הרב דוד חי הכהן | כ"ח תשרי תשפ"ג

ברכת הטוב והמטיב
הרה"ג יעקב אריאל | י"א אב תשפ"ב

שיעור עיכול באכילה
הרה"ג דוב ליאור | ב מרחשון תש"ע

ברכת המזון הקצרה לגברים לא דתיים
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ג אלול תשע"ג

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

הפקר חדר של גוי בבית יהודי
י"ד אב תשס"ב

חלום ומשמעותו
י"ד אב תשס"ב

לכרוע בשעת הקדיש והקדושה?
כ"א אב תשס"ב

נטילת ידיים בכיור
ט"ז אב תשס"ב

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א

פירוש מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון
הרב יצחק בן יוסף | י"ט ניסן תשע"ו
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג

תפילין בחול המועד – מעלה או חיסרון?
הרב שמואל אריאל | ט כסלו תש"פ

בהמשך לתשובתו של כבוד הרב בעניין תפילין בחול המועד
הרב עזריה אריאל | ט"ז תשרי תשפ"ד

ילדות בהקפות
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ז תשרי תשפ"ד
