ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

החזרת אבידה למקום שאינו שומר תורה ומצוות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו אדר תשע"ח

החזרת אבידה למקום שאינו שומר תורה ומצוות


כולל דיינות בית אל

שאלה:
שלום לכבוד הרב בשכונתנו יש מועדון ספורט עם חדרי כושר מגרשים ובריכה. השחייה מעורבת וכן שאר הדברים. מחוץ למועדון יש פספורטים של נשים לא צנועות דבר המכשיל את הרבים יש לציין שבגדול השכונה שלנו מיועדת לציבור הדתי. היום מצאתי צ’יפ של מועדון הספורט הזה.
רציתי לשאול האם אני צריך להחזיר להם אותו ואם אין בעיה של חילול ה’
תודה רבה ושבת שלום.

תשובה:
לשואל הנכבד שלו' רב!

א. צ'יפ, הינו רכיב אלקטרוני, המכיל בתוכו מספר הייחודי לו, ומאפשר כניסה לחדר הכושר. את הצ'יפ מקבל המנוי תמורת תשלום חד פעמי או הפקדת סכום כסף לפיקדון. אם כן, חפץ זה בעל ערך ויש בו סימן, לכן מוטל על המוצא להחזיר את החפץ לבעליו. אם החפץ שייך למכון הכושר (היינו ששילמו עבורו פיקדון או שהמכון דורש להחזיר אליו בסיום השימוש), אזי צריך להחזיר למכון. במידה והחפץ קנוי לבעלים (פחות סביר), גם כן ניתן להחזיר למכון, משום שהם יודעים מי הבעלים של החפץ ויחזירו לו אותו, ובכך ימנע הפסד של תשלום נוסף. במקרה זה אין בעיה של שומר שמסר לשומר (עיין שולחן ערוך הרב מציאה ופיקדון סעיף ל"ב).ואולי זה לא גרע ממה שכתב השו"ע(רס"ז,א) שמותר להחזיר את החפץ למקום שבו יעברו הבעלים, וכאן הוא אף מקום המשתמר ויודיעו לבעלים על כך.

ב. חפץ איסור: הגמרא בבא קמא (פ:) אומרת, שחתול רע שהזיק, אין בו משום השבת אבידה, וכך פסק השולחן ערוך (חו"מ רס"ו, ד). מכאן ניתן ללמוד שחפץ שמזיק אין בו מצוות השבת אבידה. יש לדון האם צ'יפ כניסה למכון כושר שיש בו רחצה מעורבת בבריכה וכן חדר כושר מעורב, בו בוודאי לא לבושים ע"פ גדרי הצניעות, האם הוא בכלל חפץ איסור שאין בו דין השבת אבידה. ונראה שתלוי סוג המקום, אם שעות הפתיחה שלו מרובות, ויש להניח שיש זמנים פנויים בהם יתכן והאדם לא נתקל במראות אסורות, אין זה חפץ מובהק של איסור, וצריך להשיבו. חשוב להדגיש, אין בדברים הנ"ל בכדי לתת עידוד או אישור לעשות מנוי במקומות אלו, הדבר בוודאי לא נכון לכל ירא השם, אולם אם ישנה מציאות שבהם האדם לא בהכרח יעבור איסור, אין בטעם זה בכדי לפטור מהשבת אבידה.

ג. זקן ואינה לפי כבודו: במשנה (בבא מציעא כ"ט:) נאמר הדין של זקן ואינה לפי כבודו. היינו במידה והאדם שמצא את האבידה אין מכבודו לטפל בה, ואף באבידתו שלו לא היה מטפל במצב כזה, הרי הוא פטור מההשבה. ונראה שאדם שנשמר ממקומות שיש בהם חוסר צניעות כמו מכון כושר מעורב, הוא בכלל גדר זה לעניין שאינו חייב להשיב לשם חפץ כהשבת אבידה. אולם נידון דידן שונה, כיון שכאן השואל הנכבד כבר הרים את החפץ וכבר התחייב בהשבתו (עיין חו"מ רס"ב, ב. ובספר השבת אבידה כהלכתה כתב על פי הסמ"ע והגריש"א, לפסוק רק את הטעם שהוא מזיק את הבעלים, ולא כשו"ע. עכו"פ לענ"ד בנידו"ד, להחזיר את החפץ למקום המציאה יזיק את הבעלים כיון שהוא חפץ קטן יחסית ויכול שיזוק ולא ישגיחו בו, וקטנים הסיכויים שהוא יחזור לבעליו).

ד. לסיכום נראה: שצריך להחזיר אם אינו בהכרח חפץ איסור, ויחזיר למכון כושר, אם יש באפשרותו להיכנס לשם בזמן שאין חשש למראות אסורות. ואפשר גם להתקשר אליהם ולומר להם שהחפץ בידו והם יכולים לקחת אותו.

בברכה.
הרב משה בר ציון.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il