ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה לוויה, קבורה ובית הקברות

האם מותר לעלות לקבר בר"ח וחנוכה

שאלה
האם מותר לעלות לקבר בראש חודש, כשחל יום השביעי השלושים בר"ח? ומה לגבי עליה לקבר בחנוכה?
תשובה
אין איסור בדבר, אולם יש מנהגים חלוקים כיון שמדובר בראש חודש וחנוכה, ימים של שמחה, שאין לקונן בהם על מתו, להספיד ולבכות. המנהג הרווח בקרב בני אשכנז - לעלות לקבר בר"ח וחנוכה ולומר מזמורים לע"נ וכו' וקדיש, אך אין אומרים השכבה, (ויש הדוחים את העלייה לאחר ר"ח). בקרב בני ספרד - בר"ח יש הנוהגים לעלות ונשמרים מלבכות, ויש נוהגים שלא לעלות כלל בר"ח ולהקדים את העלייה לפני כן. ולגבי חנוכה נהגו להקדים או לדחות את העליה עד לאחר חנוכה. מקורות: הכלבו והבאה"ג (יו"ד סוף סימן שמ"ד) כתבו שאין לעלות לקבר בר"ח, וכתב על דבריו בגשה"ח (ח"א עמ' שמ"ח) שלפי זה, הוא הדין בחנוכה. אולם הוסיף שם, שכיום נוהגים ללכת לבית הקברות בר"ח. אלא שאין לומר השכבה. ויישב את המנהג שהוא לכאורה נגד הכלבו, וכתב שיתכן שמה שכתב הכלבו לא ללכת, כוונתו ללכת ולקונן על מתו, אך לאמירת תפילה גם הוא יודה. בצרור החיים (אות רנ"ג), נשאל לגבי יום השנה שחל בר"ח או חנוכה, וענה שהספרדים נהגו לעלות לפני כן, ואילו בני אשכנז נוהגים לעלות, וכדברי הגרי"מ טיקוצ'ינסקי הנ"ל ומנהג הספרדים הובא כב בבא"ח (ש"ר וישב כ'"ג) והובא בכה"ח (תר"ע כ"ג). ובילקוט יוסף (ל"ה י'), כתב שאם חל היום השביעי בר"ח, ראוי לדחות את העלייה עד לאחר ר"ח, אלא אם כן נשמרים מלבכות, שאז יכולים לעלות בר"ח, ולגבי חנוכה כתב שיש לדחות את העלייה לאחר חנוכה. בברכת בשורות טובות,
עוד בנושא לוויה, קבורה ובית הקברות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il