ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פתיחת מקרר או תא מטען בשבת - הגדרת "ניחא ליה" | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ט אדר תשע"ח

פתיחת מקרר או תא מטען בשבת - הגדרת "ניחא ליה"


הרב עזריה אריאל

שאלה:
לרב עזריה אריאל

בתשובתו של הרב לגבי הנידון על פתיחת מקרר בשבת ודיון בדבר הגדרת המציאות כ׳ניחא ליה׳ או ׳לא ניחא ליה׳ הרב התייחס למיקרה של הצג הדיגיטלי שעל גבי המקרר. בו ההנאה זניחה לרוב העולם ודן סביב הגדרת ה׳ערוך׳ בנושא. אשמח אם הרב יחוה דעתו מהי ההגדרה שתהיה לגבי הידלקות של אור-תאורה בתוך המקרר במיקרה ששכחו לכבות את האור מלפני השבת.
האם גם אור זה יוכל להיכלל בגדר ׳לא ניחא ליה׳ על פי העיקרון שהרב הציג (ציטוט: ״…על פי זה המדד לניחא ליה הוא האם ההנאה מוכיחה שכוונתו |גם| לזה או לא , ואם כן הנאה זניחה שדרך בני אדם להתעלם ממנה ולא לחשוב עליה כלל בשעת המעשה איננה בגדר ׳ניחא ליה׳״ ע״כ). כיוון שההנאה זניחה ומיתלווה למעשה העיקרי ואף אחד שרואה את האדם הפותח מקרר לא יגיד ש: ׳הינה האדם פותח את המקרר על מנת שיהיה לו אור׳. זאת לעומת מקרים אחרים אופייניים של ׳פסיק רישא׳ בהם לפעולה יכולה להיות שתי מגמות שונות ובהחלט בדיקת ה׳ניחא ליה׳ מהווה אינדיקציה לכוונת הפועל מלכתחילה. כמו שהרב נטה להסביר בשיטת ה׳ערוך׳ ועוד. כמו כן אשמח אם הרב יתייחס גם לגבי מיקרה מקביל של שיכחת מאכלים חשובים בתא-מיטען של רכב בשבת. בו נידלק האור אוטומאטי גם כאשר פותחים את תא המיטען לבדו. מיקרה שאירע לי השבוע עם מציאות מורכבת ביותר (בעיקר, האם ישנו חילוק לומר שהידלקות האור בתא-מיטען בעלת חשיבות רבה יותר ולא נחשבת זניחה. כיוון שבמיקרים רבים היא התאורה היחידה העומדת לרשות המישתמש בתא מיטען בלילות רגילים בשבוע ועוד. בניגוד למקרר שגם התאורה הפנימית שלו זניחה הרבה יותר לרוב בני אדם. כי המקרר עומד בבית מואר בפני עצמו).

השאלה נשאלה בהמשך לשאלה "חשמל בשבת ודיני פסיק רישא דניחא ליה"

תשובה:
לשואל, שלום וברכה!

במקרה ששכחו לנתק את התאורה לפני שבת, קשה לענ"ד לומר שזה "פסיק רישא דלא ניחא ליה". אמנם ברור שאף אחד לא פותח את המקרר כדי להאיר את המטבח, אבל בדרך כלל האדם מעוניין שתהיה לו תאורה נוספת במקרר אפילו בשעות היום, והתאורה בהחלט מורגשת ומקילה על זיהוי הפריטים במקרר (פרט למקרה חריג שהמקרר הפתוח מוצף אור שמש או שיש פרוז'קטור המכוון ישירות אליו, כך שהתאורה הפנימית היא בבחינת "שרגא בטיהרא"). נניח שביום חול הנורה תישרף: האם רוב האנשים יחליפו אותה, או ישאירו אותה מקולקלת? סבורני שהרוב הגדול יתקנו. וכך ראיתי ברוב ככל פוסקי דורנו, שהתייחסו לנורה שבמקרר כאל "פסיק רישא דניחא ליה".

דווקא לגבי התאורה בתא המטען שכיח יותר המצב שהתא חשוף לגמרי לאור השמש ובשעת פתיחתו בקושי מרגישים שיש תאורה החשמלית (דבר שתלוי, כמובן, בשעת הפתיחה, מקום החניה וצורת תא המטען), ובמקרה זה אכן אפשר להחשיב זאת כ"לא ניחא ליה". וכך פסק הגרש"ז אוירבך זצ"ל (שולחן שלמה, ח"ג עמ' נב בהערה) שבשעות היום מותר לומר לגוי לפתוח את המכונית ולהוציא אוכל למרות שנדלקת נורת תאורה, כי זה בגדר "לא ניחא ליה" (ולגבי המקרר דעתו ש"ניחא ליה", ראה מנחת שלמה ח"א סי' צא,ט).


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il