- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
- תורה, מחשבה ומוסר
- רב ותלמיד
926
שאלה
כיבוד הורים הינו ציווי מדאורייתא, אחד מעשרת הדברות. כיבוד רבו אינו ציווי מדאורייתא (עד כמה שידוע לי). איך יכולים חכמים לבטל ציווי דאורייתא ולהעדיף את כבוד רבו על פני כבוד אביו ואמו?
תשובה
גם כבוד רבו זהו ציווי מן התורה, שנאמר: "את ה' אלוקיך תירא", ורבי עקיבא שהיה דורש את כל ה"את" הנאמר בתורה ומרבה ממנו משהו, הסביר שכאן באה התורה לרבות את כבוד תלמידי-חכמים, ומזה למדו חז"ל את ההשוואה "מורא רבך כמורא שמים". וביחס לכבוד אב ואם, כבוד רבו קודם לכבוד הוריו, שהוריו הביאוהו ליחח העולם-הזה, ורבו מביאו לחיי העולם-הבא.