- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות לתלמידי ישיבה
610
שאלה
שלום לרב.
אני לומד עכשיו מסכת קידושין בקיאות. ודרך הלימוד שלי היא מה שאני קורא "בקיאות עיונית", הלימוד לא מצטמצם רק בגפ"ת אלא אני משתדל גם לראות את הראשונים על הסוגיה, בהנחה שלימוד הגמ’ צמוד לראשונים הוא הלימוד האידיאלי. אלא ששונה דרך זו מלימוד עיון בכך שאין כאן התעמקות בסברות ובחילוקים למיניהן, ובהשוואות בין הראשונים, אלא בד"כ התמקדות בראשון אחד או שניים והבנת הגמ’ לפיהם. אך בכל זאת רציתי להוסיף ללימוד שלי גם את הצד הסברתי יותר ולהשתדל ללמוד עם ה’אבני מילואים’. ורציתי לקבל הדרכה ללימוד ב’אבני מילואים’- כיצד יש לגשת אליו? איך ללמוד אותו? מה ללמוד קודם? האם אפשר להסתפק בגפ"ת ואולי עוד ראשון או שיש להרחיב יותר ואולי אף ללמוד גם את הטור והשו"ע הרלוונטיים עם או בלי נושאי כליהם? אין לי ניסיון בלימודו אך זה מושך אותי מאוד ובעיני זהו השילוב האידיאלי של בקיאות ועיון כשישנו לימוד גם לרוחב וגם לעומק באותה המסכת. אבקש את עזרתו של הרב והדרכתו.
כמו כן מתקשה אני מאוד בסיכום הלימוד שלי- כמעט ולא מסוגל לסכם, פשוט לא יודע איך, בתיכון פשוט לא סיכמתי אז לא התרגלתי לעשות זאת ולאחר שהגעתי לישיבה, כבר כמה שנים שהלימוד שלי תקוע במידת מה ואני מרגיש וחושב שחלק מהעניין הוא שאני לא יכול לסכם. איך לסכם את לימודי (בהתחשבות בקושי הרב שיש לי לעשות זאת)? גם בגמ’ וגם בכל מהלך הלימוד של ראשונים ואחרונים לאורך הסוגיה וכן של ה,אבני מילואים’.
בתודה רבה לרב ובהיישרת כחו.
(אודה מאוד למערכת אם תתיר לי באופן חד פעמי ויוצא דופן לתת לשני רבנים לענות לי על שאלה זו, (אני לא שולח פעמיים כי אסור) כי הדבר מאוד חשוב לי וניתן לומר שחלק גדול מעתיד הלימוד שלי תלוי בשאלה זו. תודה רבה וכל טוב.
תשובה
אם אתה לומד בישיבה וכך מובן מדבריך, הדרך הטובה היא להיעזר ברמי"ם שלך שהם מכירים אותך, וידריכו אותך בדרך הטובה ביותר.
הרב חיים כץ.