ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים שאלות כלליות

הפשרה בשבת. איסור נולד?

הרב עזריה אריאלכ"ז טבת תש"פ
112
שאלה
לאחר תפילת ליל שבת, נזכרנו שלא הפשרנו סלט חריף שהקפאנו לצורך שבת, האם יש מקום לאסור משום "נולד" להפשירו על ידי הוצאתו מהמקפיא, והאם מותר להניחו בקערת מים על מנת שיופשר מהר. אציין שאנחנו אשכנזים שנוהגים כרמ"א. כ"כ בהפשרת הסלט המדובר ניכרת הפשרתו, תחילה מופשרים מים רבים ואח"כ חלקים אחרים האם יש לזה משמעות.
תשובה
לשואלים, שלום וברכה! לפי תשובת שבט הלוי שהוזכרה בתשובתי הקודמת, הפשרה בחום החדר מותרת גם לשיטת הרמ"א (אמנם המשנה ברורה החמיר בזה, ראו סי' שיח ס"ק קה, אך לענ"ד יש בהחלט על מה לסמוך, בפרט מאחר שהרמ"א הקל אפילו כנגד המדורה במקום הצורך). לגבי ההנחה בקערת המים כדי לזרז את ההפשרה, אני לא בטוח שהבנתי למה התכוונתם. אם הכוונה שהסלט נמצא בכלי והכלי מונח בתוך קערת מים חמימים, נראה שהדבר אסור, מפני שהצמדה למקור חום שמפשיר דומה להפשרה בחום המדורה (ראו בשבט הלוי שם, שמבחין בין "גרמא" ל"גרמי", דהיינו שככל שיש קשר ישיר בין מקור החום לבין הדבר המופשר הדבר חמור יותר, וכמובן כאן אין זה משנה אם טמפרטורת מקור החום היא חום שהיד סולדת בו, כי איננו דנים על איסור בישול. ברם, האיסור הוא בתנאי שכתבתם שיש הפשרה של נוזל מרובה וניכר, אבל בכמות קטנה שמתערבת במוצקים אין חשש - משנה ברורה סי' שיח ס"ק קה). אם הכוונה ששופכים את הסלט לתוך הכלי עם המים והסלט מתערבב עם המים וזה מה שמזרז את ההפשרה, הדבר מותר מפני שהנוזל שמופשר מתערב במים ולא ניכר בפני עצמו.
עוד בנושא שאלות כלליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il