ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שידורים חיים מיוחדים לכבוד חג מתן תורה
שאל את הרב הלכה נגיף הקורונה

רמקול במנין מרפסות

הרב עזריה אריאלח ניסן תש"פ
359
שאלה
אנחנו בפרויקט משותף ארבעה בנינים, האם החזן יכול לעמוד בחניה ולומר את התפילה במיקרופון כדי שכולם ישמעו?
תשובה
שלום וברכה! לענ"ד עדיף להמנע מכך. "מניין מרפסות", שמצרף מניין מרשויות נפרדות על סמך ראייתם זה את זה, הוא היתר שיש בו מחלוקת גדולה ומיועד לשעת דוחק גדול, כמבואר בחיד"א במחזיק ברכה סי' נה סק"ח וסקי"א. לכן בתשובה הקודמת המלצתי, בעצת כמה רבנים, לעשות חזרת הש"ץ מקוצרת ולא להוסיף ברכות. השימוש ברמקול הוא קולא נוספת ומאוד לא פשוטה, מאחר שהדעה המקובלת בהלכה שהדבר לא נחשב כשמיעת קולו של המדבר אלא כשמיעת מכונה שמחקה אותו (הבעיה חמורה יותר בעניינים שבהם צריך לצאת ידי חובה, כמו קריאת מגילה, אבל גם בחזרת הש"ץ זה מאוד לא פשוט, וראו סיכום בהיר של הסוגיה בשו"ת מעשה חושב לרב יצחק הלפרין זצ"ל, ח"א סי' א אות י-יג). לכן צריך לבחור ש"ץ בעל קול חזק, וירים את קולו בפרט בקדיש וברכו וקדושה. אפשר שאחד השומעים יחזיק את המיקרופון ויענה אמן, וכך ישמעו בשאר הבניינים, ובקטעים החשובים הנ"ל הש"ץ יאט את הקצב ויתאים את עצמו למענה של מחזיק המיקרופון. בכך זה יהיה דומה למסופר בחז"ל על בית הכנסת הענק באלכסנדריה, שמישהו עמד ליד החזן והניף סודר כאשר הוא סיים ברכה וכך ענו אמן. הרמקול יהיה התחליף לסודר. אפשר גם להציע שמחזיק המיקרופון אחר שיענה אמן יאמר גם ברמקול כמה ממילות הפתיחה של הקטע הבא בתפילה, כדי שכולם ידעו איפה אוחזים. כמובן בפסוקי דזמרה אין שום מניעה להשתמש ברמקול, אבל אני מניח שלא רצוי להעביר אותו ממקום למקום באמצע התפילה.
עוד בנושא נגיף הקורונה
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il