- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
האם השם קיים?
שאלה
שלום כבוד הרב, אני חילוני מתל אביב ואני מאמין שאלוהים קיים, אך יש כמה שאלות שגורמות לי לפקפק בכך.
אם אלוהים ברא את כל החיות כמו שהן וכל החיות יחד האדם אז מה הם הדינוזאורים? חיה שלא מספרים עליה בתנ"ך, ומצאו המון עדויות לקיומה כמו עצמות מאובנים וכו'.
כי אם הדינוזאורים חיו לפני מיליוני שנים, זה אומר שהם חיו הרבה לפני זמן בריאת העולם כפי שמסופר בתנ"ך.
אנא ענה על שאלתי כבוד הרב, אני ממש לא יודע מה לעשות.
בברכה, איליי טייבר.
תשובה
איליי שלום,
הממצאים הארכיאולוגיים המעידים שהעולם קיים כבר מליוני שנים, אינם עומדים בסתירה למסופר בתורה, מכיוון שהתורה לא לא באה ללמד אותנו כיצד נברא העולם הטבעי, וכמה זמן לקחה בריאתם של בעלי החיים. מטרת התורה בסיפור הבריאה היא לחנך את האדם לחיות חיים מוסריים יותר ולתת משמעות רוחנית לחייו. לכן קיצרה התורה בסיפור הבריאה ודילגה על הרבה עובדות מדעיות, שהן חשובות כשלעצמן, אבל לא תורמות כלום להתקדמותו המוסרית-רוחנית של האדם. בהחלט יתכן והעולם התפתח באיטיות במשך מליוני שנים, ובאותם מליוני שנים חיו מנים שונים של בעלי חיים שאינם חיים היום, אבל התורה לא סיפורה על כך, לא בגלל שלא ידעה על קיומם, אלא כי ידיעות אלה לא מקדמות את האדם. מה שחשוב הוא לדעת שיש סדר בבריאה, ויש מי שסידר אותה כך שהיא תוכל להתפתח ולצמוח ולהוביל את האדם ליצירת עולם טוב יותר, מוסרי יותר ודבק באלוקים.
חלוקת הבריאה לשבעה ימים, אינה מכוונת דווקא לימים שכל אחד מהם נמשך 24 שעות. יתכן וכל אחד מהם מסמל תקופה ארוכה הרבה יותר (אולי אפילו מליוני שנים), אבל החשוב הוא לדעת שבסופה של כל תקופה העולם התקדם ויכול היה לעלות לשלב הבא, שהיה מפותח ומשוכלל הרבה יותר מקודמו. וכך התקדמה הבריאה משלב לשלב, עד ליצירת האדם, שגם הוא ממשיך לפתח את הבריאה ולקדם אותה. עצם המחשבה שהעולם הולך ומתפתח, ושהאדם יכול לתרום להתקדמותו של העולם, היא הבשורה של סיפור הבריאה. ומה שמקדם את המסר הזה הוזכר בתורה. כל השאר פשוט לא סופר.
אכן גילוי הדינוזאורים הייתה תגלית מרעישה, שהרשימה הרבה אנשים, אבל לא ניתן לומר שהיא השפיעה על התפתחות המוסר בעולם, ולא סייעה להפיכת העולם למקום שטוב יותר לחיות בו מבחינת רוחנית וערכית. ולכן אי הזכרתם בתורה, לא מלמד שאין אלוקים, אלא שאלוקים נתן תורה שממוקדת בהתפתחות האדם, מוסריותו וערכיו, ולא בבעלי חיים שתרומתם הרוחנית עומדת ביחס הפוך לגודלם הפיזי.
בברכה
אוריאל טויטו

השטן מקטרג בשעת הסכנה
הרב ש. יוסף וייצן | י"ח אייר תשס"ט
האם רשות מהגויים לעלות מזכם במצווה
הרב אביעד תפוחי | י"ט אדר תשפ"ג
לענות בשביל קידוש ה’
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ט תמוז תש"ע
שומע תפילה
הרב אוריאל טויטו | י"ח אדר תשפ"ג
הרב אוריאל טויטו
מרצה במכללת אורות, מלמד בישיבות בית-אל ובני צבי.
מלאך שומר
ז תמוז תשס"ח
הגדרת תאוות אכילה
א תמוז תשס"ח
לימוד רמב"ם וחשק ללמוד תורה
א תמוז תשס"ח
נסיון בלתי אפשרי , היתכן ?
ל סיון תשס"ח
קבלת שבת מוקדמת
הרב יוסף אפריון | א תמוז תשע"א
הנחת תפילין ביום שישי - עד איזה שעה?
הרב יוסף אפריון | י"ז אלול תשע"ג
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע
קנייה מחנות שפתוחה בשבת - שאלת המשך
הרב בנימין במברגר | י"א סיון תשפ"ג

קריאת התורה במשך השבוע – מדוע בפרשה הבאה?
הרב שמואל אריאל | י"ג סיון תשפ"ג
אמון עם ישראל בדברי המרגלים
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשפ"ג
