ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה פת, חלב, יין ובישולי גויים

יין נסך ביחס למוסלמים

שאלה
בהמשך לשאלה בעניין השארת פועלים ביקב, האם אין מקום להקל (לכתחילה או בדיעבד) מפני שהפועלים ערבים והמוסלמים אינם עובדי עבודה זרה? האם אפשר להקל כשיודעים בוודאות שהם מוסלמים? האם ניתן להניח שהם מוסלמים גם כשזה לא ידוע?
תשובה
בס"ד שלום וברכה א. המילה ערבים איננה מיחדת דת, יש ערבים נוצרים ויש מוסלמים. צריך לברר. ב. גם ערבי מוסלמי הוא אוסר בשתיה לא בהנאה(עיין רמב"ם מאכ"א פי"א ה"ז אודות הישמעאלים שיינם אסור בשתיה ומותר בהנאה והוסיף שכך הורו כל הגאונים. הוסיף הרמב"ם שאם הישמעאלי נגע שלא בכוונה או רק בחבית הרי זה מותר בשתיה (רמב"ם מאכ"א פי"ג ה"יא, וכן הביא השו"ע סי' קכד סעי' ז), אבל יש לדעת שבעובדי יקב צריך לבדוק היטב את המציאות, האם יש יין גלוי או הכל בחביות או בקבוקים אטומים שלא יכולים לפתוח, יתכן שיש עוד סברות להקל (כגון: מצלמות אבטחה, פחד מהמנהלים וכו') אבל אם יש חביות פתוחות או יין פתוח לא נראה להקל אלא אם נעשה שלא בכוונה, וכל זה בערבים מוסלמים אבל נוצרים אוסרים. בברכת התורה והארץ יהודה הלוי עמיחי מכון התורה והארץ
עוד בנושא פת, חלב, יין ובישולי גויים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il