שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • חינוך כללי
קטגוריה משנית
  • תורה, מחשבה ומוסר
  • לשון הרע
undefined
שאלה
אני לומדת קורס ניהול חינוכי. 1. במסגרת הקורס אנו נוסעות לבתי ספר לראות את דרך הניהול של המנהל. בשבוע שלאחר מכן אנו דנות ביתרונות והחסרונות ולומדות מכך. האם יש בכך משום לשון הרע? 2. בביקור האחרון ראינו בי"ס מפותח מאד, עם מנהל המשקיע מאד בשיטות עבודה, תכניות ותהליכים. לא ראינו כיצד הוא מתיחס למורים.המנהל גם הציג בפנינו את תיקי התיעוד של ביה"ס בכל מיני נושאים. הוא אף איפשר למורה שלנו לקחת כל דף שירצה. המורה לקח דף מקלסר שאף אחת מאיתנו לא ראתה. זהו דף שהמנהל שלח למורים בנושא בעיות משמעת של מוריו. דף שכלל הוראות למורים כי יש להגיע בזמן לשעורים, להתפלל עם התלמידים, ועוד. דף שדרכו ניתן לראות הרבה מבעיות ביה"ס. בשבוע שלאחר מכן חילק לנו המורה את הדף ללא שם ביה"ס. כמובן שהסקנו שזהו בי"ס עם הרבה בעיות. לבסוף אמר לנו המורה באיזה בי"ס מדובר, וכמובן שביקש שהדבר ישאר רק במסגרת הכיתה. מהשילוב של הביקור בבית הספר והמכתב - למדנו את המורכבות שבמלאכת הניהול. אוסיף כי הקורס בנוי על ניתוח אירועים. הפעם, לאחר הצגת "המכתב" נאמר לנו מיהו המנהל, על מנת שנוכל להתדיין על המכתב ברמה גבוהה יותר לאחר ביקורינו באותו מוסד בצורה יסודית. האם יש באירוע זה משום לשון הרע? 3. לאחר שאמר לנו המורה באיזה בי"ס מדובר, אחת הבנות אמרה בקול רם למורה כי איך יתכן הרי זהו לשון הרע. היא הדגישה זאת פעמיים. האם יש בכך משום הלבנת פני המורה?
תשובה
1. כל מה שנצרך לשם לימוד מותר לדבר עליו והוא בגדר לשון הרע לתועלת, שלא נחשב כלשון הרע. 2. יש להיזהר מלמר את שם המוסד או המנהלים. אם אין לכך צורך לימודי והוא נאמר רק לסקרנות וכדו'. 3. במקום שמישהו חושב שהמורה או מעביר הקורס עשה דבר שלא לפי ההלכה ראוי להעיר לו. אולם אסור להעיר לו בפני אחרים. על כך נאמר "ולא תישא עליו חטא". יש לעשות זאת בצינעא. וניתן לעשות זאת על ידי מכתב. כאן יש לשקול את תועלת הענין האם עדיף לכתוב זאת בעילום שם או מכתב שיש בו זיהוי שם. בכל אופן כדאי לכתוב את ההערה לא בצורה החלטית ושופטת אלא בדרך של מחשבה ועיצה. בהצלחה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il