שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום הרב! בקשר לכשרות עוף בחלב איסור גדי בחלב אמו, נשמע הגיוני ומוסרי. בהקשר לאכילת עוף וחלב ,יש את עקרון הדמיון, ועקרון גרירת אכילה זו לאכילת בשר בהמה וחלב יחדיו ניתן לראות את שתי עקרונות אלה כאחד ,כי הרי מהו אלה הסיבות אשר ידרדרו אדם לאכול אותם יחדיו? 1.דמיון בין החיות בין בראיה,טעם,וריח 2.גידולם סמוך ויחדיו,ואמירה קובעת כי במקום בו יגדלו עופות יגדלו גם בהמות 3.זמינות שווה בין החיות ואולי מחירים 4.לראות אורך חיים שלהם כדומה 5.השוואת החיות ממקום רוחני ולכן אשאל 1א. לעין האדם אין דמיון בין בשר לעוף ,הרי שבשר אדום בצבעו ועוף וברובו לבן, שכן קיים דמיון גדול יותר בין טונה אדומה לבשר ,ואין היא נאסר לגבי כל ב. ועל כן למה בדומה לבשר וחלב , איסור שניצל נאסר רק על ספרדים ולא מקובל בדעת אשכנז ג. אם החשש הוא איסור לראייה הדמיון, למה לא נאסר באף מקום המבוגר טבעוני עם גבינה חלבית, שזה אף דומה יותר ד. בין אם נדבר לריח העוף וטעמו ,עוף תרנגול טעמו ייחדו ושונה, אחרי בדיקה אינטרנטית שכנינו הגויים יאמרו שטעמו דומה לחיות טמאות בהן תנין ,וצפרדע ולגבי ריח שניהם בגדול דיי חסרי ריח לפני בישול ובריח שונה לאחר הבישול. ובנוסף יש הרבה סוגי עופות כגון שלו, יונה, ברווז וכו', אשר טעמם צבעם וריחם אינם כולם שווים ביניהם 2א. אתה יכול לשאול שבגלל שהם גדלים יחד כך יגרר למגדלים אותם לראות בהם כאחד, אז אשאל אם אגדל על יד מעיין דגים, או בריכת דגים, האם זאת ייחשב גם? 3.אפשר לומר שכל המשיג עוף ישיג גם בשר, אך מחירהם שונים, וקל יותר להשיג עוף ומבשר, וכיודע במקום בו מגדלים כיום תרנגולות לדוגמה הינו לרוב אך ורק לעופות 4. אתה יכול להגיד שאורך חייהם דומה אך הוא דיי שונה ,לא כל מה שבקר יאכל גם העוף יאכל ולהפך, שכן אין לעוף חלב ,אזי איך יתקיים איסור חלב בבשר. וגם שאלו כולם חיות השדה, אך גם ארבה הינו חיית השדה והינו פרווה 5. אז תגיד שהם דומים במקומם העליון, אך מה השוני בין שאר החיות, הרי שבהמות נבראו מיסוד העפר ,ודגים מ יסוד המים ואילו עופות משניהם, משמע שאלו חיות שונות, ועל כן גם השחיטה של העופות שונה במקצת ,ואחזק זאת בכך ,שחל איסור הכלאה בחיות והרכבה בצמחים מאותו משפחה כוללת ורק מאותו זן ספציפי הגמרא זהו מקום לבדיקה, הגעה למסקנות אשר לקוח מהתורה, שהרי בל תוסיף ובל תגרע, וכן בפירוש מדרש וסוד, בגמרא נכתב שהסוד חייב להיות דומה לפשט, ואיני רואה זאת באיסורים אלו. ולכן אשמח להסבר והבהרה ברורה כדין. תודה
תשובה
ב"ה שלום וברכה היות ושוחטים את שניהם הם דומים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il