- משפחה, ציבור וחברה
- מדינת וממשלת ישראל
צבא ומדינה היום?
שאלה
האם עדיין צריך לומר תפילה לשלום המדינה? אני ממגורשי גוש קטיף ואני מרגיש בגידה כל כך ענקית. איך אני יכול לברך אותם? אני ממש מרגיש שבצה"ל כזה אני לא רוצה לשרת. מה צריך לעשות? האם אתגייס לצבא שגירש אותי מהבית?!
תשובה
השאלות הן כבדות משקל. ברור שמבחינת תחושת הלב אתה צודק. הרי אין מילים לתאר את העוול האישי והלאומי שהמהלך הזה עשה.
אולם למרות זאת, אנחנו צריכים להבחין בין המדינה עצמה לבין ראשיה. המדינה עצמה היא קידוש השם גדול מאוד בעולם, שליהודים יש מדינה, ובפרט אחרי הגלות והשואה הנוראה. רק על דבר זה צריך להודות לה'. הבעיה של המדינה היא באותם שעומדים בראשה, הן המנהלים, והן שאמורים לנהל את מערכת הצדק. לאור זאת, לדעתי צריך להמשיך ולומר תפילה לשלום המדינה, מפני שאין רצוננו (למרות הכל) לחזור לגלות. רק את המשפט המתייחס ל"ראשיה שריה ויועציה" יש להשמיט, עד שיבוא היום והשלטון יחזור להיות ביד אנשים המגשימים את החלום היהודי והציוני.
וביחס לצבא, הרי עיקרו של הצבא נועד לשמור על עם-ישראל, ובאמצעותו לקיים את חלק ממצוות "וירשתם אותה וישבתם בה". אם לא היה צבא- לא היתה מדינה. עצם השירות בצבא הוא חשוב, ואנו מתפללים שזו הפעם האחרונה בה קורה כזה דבר.

גדר אחרי הרבים לרעות
הרה"ג דוב ליאור | ד טבת תשס"ו

מהו החיוב ההלכתי להקשיב לחוקי המדינה?
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ג כסלו תשפ"א

חגיגות יום העצמאות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו אדר ב' תשס"ה

על מי מתפללים בברכת ’למינים’
הרב דוד חי הכהן | כ"ו מרחשון תשפ"ג

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הגייה מדוייקת בתפילה
ל שבט תשס"ב

הכשרת תנור
ל שבט תשס"ב

’גרטל’ בתפילה
ל שבט תשס"ב

שרוולים לילדות
כ"ט שבט תשס"ב

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א

באיזה חוט מותר לחבר את הסכך?
הרב שמואל אריאל | י"ב תשרי תשע"ח
