שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות ציבוריות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
את מה שאמר רבי עקיבא: "...עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות" נפסק להלכה וקיים גם בימנו? אז אסור דברים כגון: תפיסת טרמפים, השאלת עיפרון, לקיחת כוס מים כשאתה בבית חברך?
תשובה
בוקר טוב הכלל הנ''ל מתייחס לבקשת צדקה מהציבור. בלשון הרמב''ם זה מעשה שמשליך עצמו על הציבור. אדם צריך בלשוננו לא 'ליפול' על הציבור. לא להיות למעמסה עליהם. גם הטור הזכיר זאת בהקשר להלכות צדקה. אדם נדרש לנסות להימנע מלהגיע למצב שהוא נוטל ממה שכלול ב'צדקה' שהציבור מממן. לכן מי שיש לו מזון לשתי סעודות, לא יקח מהציבור צדקה בשביל לקיים סעודה שלישית (מג''א). לעומת זאת , הדוגמאות בשאלה הן דוגמאות של בקשות נורמליות של איש מחברו. כך מתנהלת חברה נורמלית. אנשים רוצים להשאיל ולעזור איש לרעהו. זה מותר אף לכתחילה. אלו נתינות שלא כלולות ב'צדקה' אלא במעשה עזרה הדדית בין אנשים. בשורות טובות לכל ישראל בעז''ה מקורות והרחבה רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק י הלכה יח לעולם ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער ואל יצטרך לבריות ואל ישליך עצמו על הצבור, וכן צוו חכמים ואמרו עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות, ואפילו היה חכם ומכובד והעני יעסוק באומנות ואפילו באומנות מנוולת ולא יצטרך לבריות, מוטב לפשוט עור בהמות נבלות ולא יאמר לעם חכם גדול אני כהן אני פרנסוני, ובכך צוו חכמים, גדולי החכמים היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לגנות ועושי הברזל והפחמים ולא שאלו מן הצבור ולא קיבלו מהם כשנתנו להם. טור יורה דעה הלכות צדקה סימן רנה לעולם ירחיק אדם עצמו מהצדקה ויגלגל עצמו בצער שלא יצטרך לבריות וכן צוו חכמים עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות ואפילו היה חכם מכובד והעני יעסוק באומנות ואפילו באומנות מנוולת ואל יצטרך לבריות מוטב לפשוט עורות נבילות בשוק ולא יאמר חכם אני גדול אני כל מי שא"צ ליטול מהצדקה ומרמה העם ונוטל אינו מת עד שיצטרך לבריות וכל מי שצריך ליטול ואינו יכול לחיות אא"כ יטול כגון זקן או חולה או בעל יסורים ומגיס דעתו ואינו נוטל ה"ז שופך דמים ומחייב בנפשו ואין לו בצערו אלא עונות וחטאים וכל מי שצריך ליטול ומצער עצמו ודוחק השעה וחי חיי צער כדי שלא יטריח על הצבור אינו מת עד שיפרנס אחרים משלו ועליו ועל כל כיוצא בו נאמר ברוך הגבר אשר יבטח בה': שולחן ערוך יורה דעה הלכות צדקה סימן רנה סעיף א לעולם ירחיק אדם עצמו מהצדקה ויגלגל עצמו בצער, שלא יצטרך לבריות. וכן צוו חכמים: עשה שבתך חול, ואל תצטרך לבריות. ואפילו היה חכם מכובד והעני, יעסוק באומנות ואפי' באומנות מנוולת, ואל יצטרך לבריות. שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רמב סעיף א ... ולא (ב') אמרו: עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות, אלא (ג) למי ב ב] שהשעה דחוקה לו ב'} ביותר; על כן צריך לצמצם בשאר ימים * (ד) כדי לכבד השבת... מגן אברהם סימן רמב ס"ק ב ב (פמ"ג) (מחה"ש) שהשעה דחוקה. היינו מי שיש לו מזון י"ד סעודות לאכול כל ימו' השבוע בכל יום ב' סעודו' לא יטול מן הצדקה לאכול סעודה ג' והכי אמרי' בפ' כל כתבי ע"כ, וכ"כ ב"ש ע"ש ...
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il