שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • גוי של שבת
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
האם זה בעיה לבקש מנכרי לשנות את המזגן לרבים באופן קבוע (כל שבוע)?
תשובה
שלום רב לשואל היקר. אין להתיר אמירה לנכרי בדרך קבע מצד זלזול בכבוד השבת, אלא יש להיערך לכך מראש ולמצוא פיתרון חלופי. מקורות: מה שהתירו רז"ל אמירה לנכרי אינו לכתחילה אלא במצבים מסוימים בלבד. ובנידון שלנו אף שמדובר בשבות דשבות לצורך גדול ולציבור גדול ואמרו חז"ל 'כולם חולים אצל צינה' ויש מהפוסקים שכתבו שהוא הדין ביחס לחום וראה בשש"כ (י"ג לט) שהתיר להדיא הדלקת מזגן ע"י נכרי כשהחום מעיק. מכל מקום כאשר הדבר נעשה באופן קבע יש בכך חשש לזילותא דשבת. גם המונח 'צורך רבים' אם זהו רק דבר שכל הציבור צריך לו ואי אפשר אחרת כמו תיקון העירוב וגם שם כתבו הפוסקים שאם אפשר יש לתקן בקשר עניבה, כלומר בשינוי, משמע שאין ההיתר בשופי. והנה גבי בית כנסת אם הוא צורך רבים, אכן כתב מרן הגרע"י זצ"ל (לוית חן סי' י"ז) להתיר אמירה נכרי להדליק אור שנכבה באמצע קריאת שמע (ושמה זה ודאי דאוריתא ע"פ דעת העיטור במקום מצוה דרבים). מכאן יש גם לדון אם צריך בזה 'הכרח', והנה בדברי בעל העיטור עצמו המובאים ברמ"א (סי' רע"ו סע' ב') נראה יותר שלא צריך הכרח שהרי היתרו היה "לומר לא"י להדליק לו נר לסעודת שבת" ומסתמא יכל לאכול גם בלי זה רק שלא היה לו נח בדבר. והדבר מצריך בירור ואכמ"ל. כל האמור הוא מעיקר הדין אולם למעשה יש להערך לדבר מראש ואין לסמוך על היתר האמירה לכתחילה. וכמובן שהדבר תלוי באופי הקהילה וחשש לדימוי מילתא למילתא. ולכן יש להתייעץ בכל העניין עם רב הקהילה כדי שתמצאו יחד פיתרון שורשי לבעיית החום והקור בבית הכנסת. למקורות להנ"ל והרחבה נוספת ראה בתשובה דומה שכתבנו בעניין הדלקת מזגן בשבת ע"י גוי - https://www.yeshiva.org.il/ask/115053 בברכת השבת,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il