- משפחה, ציבור וחברה
- שכירות, קנייה ומכירה
שאלה
שלום הרב
אני בתהליך מכירת דירה לעמידר הציעו לי הצעה והסכמתי. הגענו רגע לפני פגישה על חתימת ההסכם והחלטתי שאני לא מעוניין משום שלא מצאתי עדין דירה לקנייה המתאימה לצרכי משפחתי (במהלך התהליך נדמה היה שמצאנו דירה אך לבסוף לא הסתדר) כרגע אני חושש מהמכירה כדי שלא יהא חלילה הפסד ממון.. האם זה בסדר וזה מותר לבטל
כל עוד לא חתמנו?
תשובה
נחלקו חכמי דורנו כיצד להגדיר חוזה מכר דירה כיום.
האם זו התחייבות למכור/לקנות את הדירה (שתחול רק לאחר המצאת מסמכים רבים ורישום בטאבו) או שיש כאן חלות קניין של מנהג המדינה (סיטומתא)
מכל מקום כל עוד לא נחתם חוזה ולא ניתנה תמורה (כסף) אין כאן לכאורה שום מעשה קניין ואפילו לא חלקי, ממילא גם החוזר בו מקיום עסקת המכירה אין חל עליו קללת "מי שפרע" (קללת חכמים המופיעה במשנה בפרק רביעי של מסכת בבא מציעא והתוכן שלה הוא שמי שלא עומד בדיבורו הקב"ה שפרע מאנשי דור המבול/סדום ועמורה/מצרים ייפרע ממנו - קרי יעניש אותו)
אמנם - חכמים אמרו שגם אם אין קניין אלא רק משא ומתן בדברים ואחר כך האדם שהסכים ורצה למכור/לקנות חוזר בו מדיבורו אזי "אין רוח חכמים נוחה הימנו"
נחלקו הפוסקים האם גם כאשר השתנו נתונים כלכליים שגרמו לשינוי בשווי ובערכה של המכירה גם באופן כזה אמרו חכמים שאדם צריך לעמוד בדיבורו למרות הפסדו או שמא במצב כזה מותר לחזור בו שהרי הנתונים השתנו.(שולחן ערוך חושן משפט סימן רד סעיף ז וברמ"א סעיף יא)
גם מי שפוסק שצריך לעמוד בדיבורו למרות שינוי השערים סובר שזו מידת חסידות (ערוך השולחן שם.)
בנוסף על כך נראה שמנהג המדינה הוא שכל עוד לא חתמו על חוזה אזי העסקה "פתוחה" לשינויים ובלבד שלא חתמו על חוזה "זכרון דברים" שאז יש לדון בתוקפו ומהותו.
למסקנה - נראה שכל עוד לא נחתם חוזה מכר ולא זכרון דברים ויש סיבות עניניות הגורמות לחזור מקיום העיסקא - הדבר מותר.