שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום לרב האם רש"י דיבור המתחיל הכא אית ליה עילויא אחרינא מסביר את כוונת הגמרא ?
תשובה
בס"ד שלום, רש"י בהחלט מסביר את כוונת הגמרא. רש"י מסביר במה נשתנה קמח שמברכים עליו שהכל לעומת שמן שמברכים עליו בורא פרי העץ שהרי למעשה שניהם נשתנו מצורתם הטבעית. רש"י מסביר שהגמרא אומרת שבכל זאת יש הבדל. לאוכל יש שני מצבים: צורתו הטבעית בבריאה, או הצורה הסופית שבה הוא מוכן לאכילה. ולענייננו: הזית קיים בצורתו הטבעית והשמן בצורה הסופית. כנ"ל החיטה קיימת בצורתה הטבעית והלחם בצורה הסופית. אבל כיון שבחיטה יש גם מצב ביניים שבו החיטה הופכת לקמח - מצב זה אינו אידאלי כיון שירד מדרגת פרי שלם טבעי ומצד שני הוא עדיין לא התרומם לתכליתו הסופית ולכן אי אפשר לברך עליו בורא פרי האדמה אלא את הברכה הכללית שהכל נהיה בדברו. בברכה רואי מרגלית בברכה רואי מרגלית
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il