- שבת ומועדים
- תפילות יום הכיפורים
כי פנה יום
שאלה
במהלך תפילת נעילה בעת אמירת הפיוט "פתח לנו שער בעת נעילת שער כי פנה יום", אמר מישהו שאסור לומר "פָנָה" כי היום עוד לא פנה וזה שקר. וגם המשנה ברורה כתב שצריך להקפיד לומר את זה לפני שקיעה כי אומרים בבית הבא "היום יפנה" וזה שקר אם הוא כבר פנה. האם צריך לומר בבית הראשון גם "כי יפנה" או "כי פונה"?
תשובה
לדעתי אין בעיה בנוסח, מפני ש"פנה" אין פירושו שהלך ונגמר היום, אלא פירושו שסמוך לסוף היום, כמו שאנחנו אומרים 'לפנות ערב' שפירושו סמוך לערב. וכמו שכתוב בתורה "יומת המת", והרי הוא לא מת? אלא זו דרך הדיבור. ומה שכתוב בבית השני זה אכן מדויק כדברי המשנה ברורה, כי מדברים ממש על העתיד-"יפנה".

הרגשה רעה ביום כיפור
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ט תשרי תשס"ח
להיכנס לבית כנסת ביום כיפורים
הרב בנימין במברגר | י"ח תשרי תשע"א

תפילה ביום כיפור במניין
הרה"ג יעקב אריאל | ו תשרי תשע"א

שליח ציבור גרוש ביום כיפור
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ז תשרי תשס"ז

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

יחס אמוני לפיגועים
ו אדר תשס"ב

תהלים בלילה
ל שבט תשס"ב

הכשרת תנור
ל שבט תשס"ב

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע
כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב
כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב

בשר מתורבת
הרה"ג יעקב אריאל | ח כסלו תשפ"ד

חימום פולים מבושלים בשבת
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ט כסלו תשפ"ד

מהם המילים של ראשי תיבות ס"ט
הרב יצחק בן יוסף | י"ב כסלו תשפ"ד
