שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הלכות יום טוב

חשמל וסלולרי ביום טוב

undefined

הרב דוד חי הכהן

ז תשרי תשס"ח
שאלה
מדוע אסור להדליק חשמל ביום טוב שלא חל בשבת לפי שיטת מי שאומר שאין בסגירת מעגל חשמלי איסור "בונה"? הרי עיקר האיסורים שאני מכיר בהדלקת חשמל בשבת הם: 1.איסור בונה/סותר בסגירת ופתיחת מעגל חשמלי לדעת החזון איש ועוד פוסקים. אבל איסור זה אינו לכל הדעות וכבר דומני שהגרש"ז זצוק"ל והרבה פוסקים חולקים על החזון איש ונניח שבזה יש על מי לסמוך. 2.איסור הבערה. והרי ביום טוב מותרת הבערת אש מאש. והדלקת חשמל דומה להעברה של אש מאש כיוון שסגירת מעגל חשמלי ברשת החשמל אינה מייצרת במעגל חשמל חדש בצורת "יש מאין", אלא מחברת את המעגל החשמלי למעגל גדול יותר שבו כבר זורם זרם חשמלי. דומני שזאת בעצם כל הפעולה שעושה המתג שבקיר - מחבר את המעגל החשמלי שבחדר עם המעגל החשמלי של הבית ואם תאמר שהזרם החשמלי גדל, הרי מותר להגדיל אש ביום טוב. 3.איסור מוליד - מה לי הבערת אש מאש מה לי הדלקת חשמל מחשמל? כמו כן אבקש התייחסות ממוקדת לאפשרות השימוש בטלפון סלולרי, הן ביום טוב והן ביום השבת. ראוי לציין לגבי הנורות שבטלפון שכמדומני הינן נורות דיגיטליות ללא חוט להט וללא חשש הבערה. אשמח לדעת מה הם המניעים המונעים אותי מלהתקשר בסלולרי או לשלוח בו הודעות. האם ישנה דרך בה יתאפשר השימוש בחשמל ובעיקר בטלפון הסלולרי ע"י גרמא או פסיק רישא?אודה לכם על תשובה יסודית ומבוארת, המתייחסת לכלל האיסורים ולכלל אפשרויות להתיר. זה זמן רב שאנני מוצא תשובה מספקת בנושא מאף גורם רבני/הלכתי.
תשובה
השיטה הנהוגה בדרך כלל מייחסת להפעלת חשמל איסור הבערה והולדת אש. מה שבמעגל חשמלי אחד יש כבר חשמל אין מתיר ליצור מעגל חשמלי חדש שבו מכשיר שפועל בפני עצמו ע"י העברת חשמל אליו, כמו שנאסר להבעיר אש ע"י ריכוז קרני השמש דרך צנצנת מים אעפ"י שמקור האנרגיה היה כבר בקרני החמה אבל שם היה גנוז ולא נראה ובהבערת הנייר האנרגיה הנסתרת נהפכת לגלויה, והוא הדין בחשמל. ומה שכתבת בענין גרמא כבר התירו שימוש בשעון חשמל שמדליק ע"י גרמא בתנאי שכיוון הדברים נעשו לפני החג. ובמקרים של פיקוח נפש או קרוב לזה מותר גם ביום טוב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il