שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

מעבר וישיבה לפני מתפלל

undefined

הרה"ג דוב ליאור

א אדר ב' תשס"ח
שאלה
בעניין מעבר וישיבה לפני המתפלל. במקום שאני מתפלל רבים נוהגים להתפלל הרבה זמן. מאחורי ישנו אדם שמתפלל הרבה זמן, וכן מסביבי. אני שואל את השאלה אחרי שכבר דברתי עם מי שמאחורי, והוא הבטיח להשתדל לקצר בתפילה, אבל זה לא כל כך הולך לו, וגם אני לא רוצה לפגוע בתפילה שלו. א. האם יש איזשהי אפשרות להקל במקרה כזה באיסור המעבר לפני המתפלל? ב. האם במקרה כזה אפשר להקל באיסור של לשבת בארבע אמות של תפילה? אני שואל על מקרה שאני לא לומד תורה. ג. אם אני לומד תורה באותו זמן, שאז הגאונים מקילים בישיבה סמוך לארבע אמות של תפילה, האם אני צריך כל רגע ורגע ללמוד תורה, או שאם אני פותח את המחשב (זה לוקח דקה שלמה), או כותב במחשב (ולא מוציא את הלימוד מפי), או כל דבר אחר "מסביב ללמוד", אבל בהחלט לא ממש ללמוד, האם אפשר להקל בזה ולא צריך לחכות שהאנשים מסביבי יסיימו את התפילה? ד. לפעמים ישנם מקומות ישיבה של אנשים שהם לפני המעבר, כך שאי אפשר להגיד להם להתפלל במקום אחר. במקרה שהם מאריכים בתפילה מותר לעבור לפני המתפלל? יצא לי כמה פעמים שלא יכולתי לצאת מהבית מדרש כי בכל המעברים היו כאלו אנשים שהתפללו במקומם. לא נעים לי להעיר לאנשים לקצר את התפילה כי עד שיש מקום שאנשים מנסים להתחזק בתפילה אני לא רוצה להפריע לזה.
תשובה
א. אם הוא מתפלל במקום מעבר לציבור, זה פשיעה מצד המתפלל שעובר שם. יש על זה ב"דעת תורה" של המהרש"ם באורח חיים, אם אדם נעמד להתפלל במעבר, מותר לאחרים לעבור. אך אם זה לא במעבר, וזהו מקום קבוע לתפילה, והמתפלל מאריך, יש בעיה לעבור. אכן, אותם צדיקים צריכים לחשוב גם על האחרים ולא להכשיל אותם. שיתפללו בקידמת בית המדרש או במקום שאחרים לא צריכים לעבור. לא לחינם אמרו חז"ל "לא עם הארץ חסיד", אם אתה רוצה להיות חסיד, תחשוב גם שלא יגרם נזק או תקלה למישהו אחר. ב. גם בזה יש בעיה, לשבת. אלא אם כן ישב קודם, ואז יש דיון האם צריך לקום. אבל לכתחילה אין לשבת. ג. אין זה משנה האם אתה קורא מתוך הספר או מתוך המחשב. ד. האנשים המאריכים בתפילתם צריכים לחשוב שלא יכשילו אנשים אחרים, ואם אדם יודע שמאריך בתפילתו, עדיף שיתפלל במקום אחר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il